Auto pokryte lodem? Sprawdź najczęstsze problemy

Jerzy Biernacki
10.03.2022

Zimowe warunki pogodowe zawsze dają się kierowcom we znaki. W najgorszej sytuacji są ci, którzy parkują swoje samochody pod chmurką. Jeśli postój trwał przez kilka dni, podczas których padał śnieg lub marznący deszcz i utrzymywała się temperatura poniżej zera, to pojazd może zostać całkowicie pokryty grubą warstwą lodu. Nie pozostaje to bez wpływu na działanie wielu systemów. Sprawdź, jakich problemów można się spodziewać w takiej sytuacji.

Trudności z otwarciem drzwi

To pierwszy problem, jaki ujawni się jeszcze przed uruchomieniem silnika. Takie sytuacje trzeba przewidywać i jesienią, zanim nadejdą mrozy, przesmarować wszystkie uszczelki w samochodzie wazeliną techniczną. Jeśli tego nie zrobiłeś, to teraz pamiętaj: pokryte lodem drzwi otwieramy bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić uszczelek.

Niedziałające czujniki parkowania

Nie przestrasz się, gdy po odpaleniu silnika i ruszeniu wyświetli Ci się komunikat serwisowy o konieczności skontrolowania działania asystenta parkowania. To normalne, o ile nie udało Ci się usunąć lodu z czujników. System zacznie ponownie pracować prawidłowo dopiero po oczyszczeniu czujników. Dla świętego spokoju możesz podjechać na myjnię bezdotykową i spłukać lód samą ciepłą wodą.

Niedziałający system aktywnego tempomatu

Jeśli Twój samochód jest wyposażony w taki system, to po kilku dniach spędzonych na mrozie nie licz na to, że będzie działać prawidłowo. Prawdopodobnie czujnik wykrywający odległość od poprzedzającego pojazdu jest zamrożony i zasłonięty lodem, dlatego system powinien się automatycznie zdezaktywować.

Niedziałający asystent hamowania

Twoje auto hamuje samo przed przeszkodą? To bardzo przydatny element wyposażenia, który jednak może przestać działać w momencie, gdy karoseria samochodu jest szczelnie pokryta lodem. Tutaj znów w grę wchodzi zasłonięcie odpowiedniego czujnika. Musisz albo oczyścić go ręcznie/na myjni, albo poczekać na odwilż.

Niedziałające spryskiwacze szyb

Jest to wyjątkowo kłopotliwy problem, jaki może się ujawnić po tym, gdy auto spędzi kilka dni pod chmurką i pokryje się lodem. Nawet jeśli nalałeś zimowego płynu do spryskiwaczy, to ich dysze mogły zostać skute lodem, przez co teraz nie zadziałają. Uważaj z ich ręcznym oczyszczaniem, ponieważ możesz niechcący przestawić dysze w inne położenie, w efekcie czego płyn będzie tryskać na boki, a nie na szybę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie