Sprzedajesz samochód? Sprawdź jak poradzić sobie z formalności po sprzedaży auta

Marek Szydełko
27.09.2022

Sprzedaż samochodu osobowego to odpowiedzialne zadanie, a od prawidłowego załatwienia wszelkich formalności zależy to, czy sprzedający uniknie w przyszłości niepotrzebnych problemów. Warto zatem odpowiednio przygotować się do tej czynności, zwłaszcza, że nie jest to trudne. Wystarczy poświęcić chwilę czasu na zapoznanie się z obowiązkami sprzedającego. W tym artykule skupiamy się właśnie na formalnościach, jakie ciążą na osobie sprzedającej samochód.

Obowiązki sprzedającego na etapie zawierania transakcji

Podstawą skutecznej sprzedaży auta jest zawarcie prawidłowo sformułowanej umowy kupna-sprzedaży, która zabezpiecza interesy obu stron. Sprzedawca powinien poinformować nabywcę o wadach i usterkach pojazdu, ponieważ tylko w ten sposób może wygasić prawo rękojmi, które obowiązuje przez okres dwóch lat od momentu zawarcia umowy. Aktualne wzory dokumentów znajdziesz na https://autoumowa.pl. Po zawarciu transakcji sprzedający jest zobowiązany przekazać nabywcy komplet dokumentów: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli została wydana) i polisę OC. W przypadku auta sprowadzonego z zagranicy dochodzi do tego: potwierdzenie opłaty akcyzy, dowód wniesienia opłaty recyklingowej oraz potwierdzenie uiszczenia opłat celnych.

Zgłoszenie sprzedaży auta w wydziale komunikacji

Pierwsze kroki po zawarciu transakcji należy skierować do wydziału komunikacji. W przeciągu 30 dni od momentu zawarcia umowy należy poinformować wydział o zbyciu pojazdu. Najlepiej jest to zrobić jak najszybciej. Pamiętaj, że dopóki figurujesz jako właściciel pojazdu, możesz ponosić konsekwencje za wypadek spowodowany przez nabywcę lub otrzymać mandat z fotoradaru. Dlatego o zbyciu pojazdu warto poinformować następnego dnia roboczego po sprzedaży. Przez lata obowiązek ten nie był przestrzegany, a kierowcy nie ponosili za to odpowiedzialności. Jednak od stycznia 2020 roku, za niepowiadomienie o zbyciu pojazdu grozi kara w wysokości 200 – 1000 zł.

Poinformowanie o sprzedaży firmy ubezpieczeniowej

O sprzedaży pojazdu należy poinformować także firmę ubezpieczeniową, aby uniknąć automatycznego przedłużenia umowy OC na swoje dane osobowe. Ponadto, jeśli polisa nie została opłacona w całości, należy zaktualizować dane, aby przenieść obowiązek zapłaty kolejnej raty na nowego właściciela. Jeśli nabywca poinformował Cię o tym, że zamierza wykupić nową polisę, wówczas możesz ubiegać się o zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony. Należy jednak pamiętać, że to od nowego właściciela pojazdu zależy to, czy zdecyduje się on wykorzystać OC do końca trwania umowy, czy też zakupi nową polisę, dzięki czemu dotychczasową umowę będzie można wypowiedzieć przed czasem.

Sprzedaż auta na części lub oddanie na złom – jak wyglądają formalności?

A jak wyglądają formalności w sytuacji, gdy samochód oddajemy na złom lub sprzedajemy do profesjonalnej stacji demontażu pojazdów? W zasadzie procedura wygląda tak samo. Absolutną podstawą jest prawidłowo sformułowana umowa kupna-sprzedaży auta. W przeciągu 30 dni należy udać się do wydziału komunikacji, ale tym razem sprzedawca nie tylko informuje o zbyciu, ale także wyrejestrowuje samochód. W firmie ubezpieczeniowej należy wypowiedzieć umowę OC przed czasem, co pozwala odzyskać część składki za niewykorzystany okres. I to w zasadzie wszystko. Sprzedaż samochodu nie jest zatem trudną procedurą, o ile tylko dobrze znamy nasze prawa i obowiązki.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie