Chyba każdy posiadacz auta od kilku lat zna to nieprzyjemne uczucie, gdy po raz pierwszy zauważa wgniecenie na swoim, a tym bardziej na pożyczonym aucie. Niestety zdarza się to dość często i nie omija nawet wytrawnych kierowców. Jak powstają? Czy da się szybko i tanio usunąć?
Uszkodzenia na karoserii aut powstają w bardzo różnych okolicznościach. Najczęstsze przyczyny to szkody parkingowe. Często miejsca parkingowe są zbyt wąskie, co uniemożliwia pełne otwarcie drzwi z powodu ryzyka uderzenia w sąsiednie auto. Pośpiech, nieuwaga, wiatr, załadunek ciężkiego przedmiotu czy brak dostatecznej widoczności przy cofaniu to typowe sytuacje, w których powstają szkody parkingowe.
Szkody powstałe na skutek spadających przedmiotów. Orzech, kasztan, jabłko, kamienie spod kół aut poprzedzających, konary podczas wichur, piłka, bryła lodu, sopel czy śnieg z dachu to częste przyczyny wgnieceń na naszych autach. Dość często za niewielkie wgniotki są odpowiedzialne ptaki. Wiele gatunków lubi orzechy i jedyny sposób na dostanie się do pożywnej zawartości to zrzucanie ich z dużej wysokości na twarde podłoża – najczęściej asfalt. Jak można się domyślić, ptaki nie mają „celowników laserowych” – dlatego czasem orzech pechowo uderza w nasze auto.
Ekspert podpowiada:
„ Kolejnym przypadkiem utrudniającym naprawę metodą PDR jest kolejna warstwa lakieru. Dość często ponowne lakierowanie auta stosuje się w celu przywrócenia początkowego wyglądu, kiedy następuje z czasem zmatowienie lakieru, liczność rys powstałych w trakcie normalnego użytkowania czy mycia auta na myjniach automatycznych ze szczotkami. Wtedy dodatkowa warstwa lakieru jeśli została położona z niezachowaniem odpowiedniego reżimu technologicznego powoduje znaczny spadek elastyczności lakieru. Nie zawsze taki stan eliminuje naprawę metodą PDR, ale to wymaga od technika PDR większej uwagi podczas takiej naprawy.”
Źródło: https://wgniotkatotu.pl/blog-o-pdr,ac99/czy-stan-lakieru-wplywa-na-cene-naprawy-pdr,3
Szkody po gradobiciu. Ten rodzaj szkody niestety w bardzo krótkim czasie powoduje pojawienie się uszkodzeń na niemal każdym elemencie karoserii. Mamy szczęście, jeśli bryły gradu były niewielkich rozmiarów (do 2 cm), ponieważ wówczas uszkodzeniu ulega zazwyczaj tylko blacha auta, a nie szyby czy listwy przyszybowe.
Krótko mówiąc nie! Od jakiegoś czasu rozpowszechniła się alternatywna metoda usuwania wgnieceń – metoda PDR (Paintless Dent Repair). Jest to metoda polegająca na odpowiednim wypychaniu lub wyciąganiu blachy za pomocą specjalistycznych narzędzi w celu przywrócenia pierwotnego kształtu karoserii auta.
Widok PRZED i PO naprawie metodą PDR przeprowadzona w ciągu 6-godzin pracy bez lakierowania
Naprawa metodą PDR zdobywa coraz więcej zwolenników ze względu na liczne zalety. Najważniejszą z nich jest fakt, że po takiej naprawie pozostaje oryginalna powłoka lakiernicza, a tym samym naprawa jest całkowicie niewykrywalna czujnikiem lakieru, więc de facto auto nie traci na wartości. Kolejnymi zaletami są szybkość naprawy i wynikający z niej niższy koszt. Osoby decydujące się na naprawę metodą PDR muszą wyłączyć auto z użytkowania na znacznie krótszy czas w porównaniu z naprawą blacharsko-lakierniczą. W tym przypadku naprawa zwykle zajmuje od 30 minut do kilku godzin przy większych wgnieceniach, co oznacza, że czasami może być wykonana od ręki.
Specjalista informuje:
„ (...) coraz częściej specjaliści z rynku motoryzacyjnego podkreślają istotę innowacyjności napraw panelowych typu „paintless dent repair”. Przy zastosowaniu technik bezinwazyjnego usuwania wgnieceń pojazd nie traci na wartości a ryzyko powstania uszkodzeń struktury lakieru ograniczone jest do minimum.”
źródło: https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-d533c08e-c6d0-4e3d-9d11-32cf3431e086
Jest kilka rodzajów uszkodzeń do których metoda PDR nie ma zastosowania. Pierwszym takim kryterium jest obecność szpachli na uszkodzonym elemencie. Przy pierwszej próbie wypchnięcia najczęściej odpada od blachy, co uniemożliwia szczęśliwe zakończenie naprawy. Drugim takim czynnikiem jest przeciągnięcie blachy. Uszkodzenie może być niewielkie lecz ostre i wtedy pojawia się ryzyko, że blacha w tym miejscu wyciągnęła się ponad granicę sprężystości. W przypadku niewielkich przeciągnięć stosuje się metody „obkurczania” blachy, które jednak wymagają bardziej zaawansowanego sprzętu i większego doświadczenia technika PDR.
Istnieje jeszcze kilka przypadków, w których nie można usunąć wgniecenia metodą PDR, jednak warto skonsultować się z 2-3 różnymi technikami, aby upewnić się, czy faktycznie konieczna jest wizyta u blacharza-lakiernika lub wymiana elementu na nowy.