Popularne mity na temat tuningu mechanicznego

Andrzej Winnicki
29.04.2021

Tuning mechaniczny, czyli wymagający wprowadzenia daleko idących zmian w jednostce napędowej, układzie wydechowym i nierzadko w zawieszeniu, nie cieszy się w naszym kraju zbyt dużą popularnością. Wynika to z faktu, iż ta forma tuningu wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Nadal jednak nie brakuje właścicieli aut, którzy wierzą w popularne mity na temat tuningu mechanicznego. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Tuning mechaniczny można przeprowadzić w każdym samochodzie

Nie jest to niestety prawda. Tuning mechaniczny stanowi poważną ingerencję w jednostkę napędową, która musi być do tego przystosowana. Nie należy dokonywać takich zmian w silniku, który jest w złej kondycji, zużywa ogromne ilości oleju i aż prosi się o kapitalny remont. W takim przypadku tuning wyrządzi więcej szkód niż pożytku. Poza tym nie powinno się poddawać tuningowi mechanicznemu małych silników z ery tzw. downsizingu, które są już dostatecznie wysilone.

Wystarczy wymienić filtr powietrza i wydech, by poczuć różnicę

Fajnie by było, ale tak to niestety nie działa. Nie ma sensu wierzyć w zapewnienia sprzedawców, że „sportowy filtr powietrza” sam z siebie zwiększy moc silnika, a „sportowa końcówka wydechu” doda kilka koni mechanicznych. Takie cuda się po prostu nie zdarzają. Owszem, odpowiedni filtr powietrza i układ wydechowy są niezbędne, aby zakończyć proces tuningu mechanicznego, natomiast nie zastąpią bardzo zaawansowanych prac przy jednostce napędowej.

Tuning mechaniczny przeprowadza się tylko w silnikach bez turbo

Nie jest to prawda, choć rzeczywiście na tuning mechaniczny najczęściej decydują się właściciele samochodów napędzanych silnikami wolnossącymi. Nic natomiast nie stoi na przeszkodzie, aby zmodyfikować jednostkę z turbosprężarką – czasami jest to wręcz wskazane, gdy decydujemy się zmienić tzw. mapę silnika i parametry pracy turbo w celu znacznego podwyższenia mocy.

Taki tuning można przeprowadzić samodzielnie

Jeśli masz zdolności mechaniczne, to oczywiście możesz spróbować. Nie jest to natomiast procedura, którą przeprowadza się szybko i tanio. Tuning mechaniczny kosztuje, wymaga zastosowania drogich podzespołów i użycia specjalistycznych narzędzi. Samodzielnie w przydomowym garażu można co najwyżej zmodyfikować wydech i wymienić osprzęt silnika.

Artykuł powstał przy współpracy marketdrogowy.pl

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.