Są takie sytuacje drogowe, w których kierowca ma niewielkie pole manewru. Prawa fizyki, w tym przypadku znaczna prędkość, po prostu uniemożliwiają uniknięcie kolizji z innym pojazdem. Do takich przypadków dochodzi głównie na autostradach i drogach ekspresowych. Co należy zrobić, gdy widzisz, że nie uda Ci się ominąć np. samochodu, który nagle zjechał na Twój pas?
Takie bariery stanowią obowiązkowe wyposażenia każdej autostrady, rozdzielając również jezdnie na dwupasmowych drogach ekspresowych (biegnące w przeciwnych kierunkach). Bariera, jak sama nazwa wskazuje, służy pochłanianiu energii pojazdu, który wjeżdża w nią z dużą prędkością.
Dzięki barierze znacząco maleje ryzyko zderzenia czołowego, ale także dachowania pojazdu, co niestety jest niemal pewne, jeśli kierowca mimo wszystko spróbuje ominąć pojazd znajdujący się przed nim i wykona gwałtowny ruch kierownicą.
Dużo bezpieczniej jest wykorzystać w takiej sytuacji barierę energochłonną, po prostu opierając się o nią bokiem samochodu. Bariera pomoże w zredukowaniu prędkości, ustabilizuje tor jazdy samochodu i zapobiegnie dachowaniu oraz obróceniu auta wokół własnej osi.
Straty materialne będą znaczne (zniszczenie boku pojazdu), natomiast o wiele ważniejsze jest danie sobie i swoim pasażerom szansy na przeżycie. Pamiętajmy, że choć na autostradach stosunkowo rzadko dochodzi do wypadków, to jednocześnie wiele z nich kończy się tragicznie.