Na co zwrócić uwagę przed zakupem używanej hybrydy?

Mateusz Nowak
08.07.2019

Samochody hybrydowe zrobiły sporą karierę na rynku motoryzacyjnym, choć wciąż budzą mieszane uczucia wśród kierowców. Rośnie jednak liczba osób, które chcą jeździć nie tylko tanio, ale też ekologicznie – w teorii hybryda powinna spełnić oba te postulaty. Ponieważ nowe samochody hybrydowe są drogie i poza zasięgiem przeciętnego Kowalskiego, szybko rozwija się oferta pojazdów używanych. Uwaga jednak! Taki zakup może być szczególnie ryzykowny, dlatego do każdego egzemplarza trzeba podejść z dużą ostrożnością. Na co zwrócić uwagę przed zakupem używanej hybrydy? Podpowiadamy.

Przeszłość powypadkowa

Powinna dyskwalifikować używany samochód hybrydowy. Chodzi nie tylko o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, ale także o fakt, iż hybrydy są bardzo skomplikowanymi samochodami pod względem instalacji elektrycznej. Tymczasem naprawy powypadkowe są w naszym kraju często realizowane „na sztukę”, dlatego trudno uwierzyć sprzedawcy na słowo, że w przypadku konkretnego egzemplarza było inaczej. W przypadku stwierdzenia powypadkowej przeszłości samochodu hybrydowego radzimy od razu odpuścić sobie transakcję!

Stan baterii

To kluczowy element układu napędowego hybrydy. Baterie potrafią znieść przebiegi rzędu 200 tysięcy kilometrów, jednak zwykle już po 6-7 latach eksploatacji wymagają wymiany, co wiąże się ze sporym kosztem. Jeśli nie poniósł go poprzedni właściciel, to lepiej nie brać tego na siebie, chyba że cena jest bardzo atrakcyjna. Stan baterii powinien ocenić fachowy serwis, najlepiej autoryzowany.

Przebieg

Jak już wspomnieliśmy, oryginalne baterie układu hybrydowego powinny śmiało wytrzymać przebieg około 200 tysięcy kilometrów. Problem w tym, że na polskim rynku dominują hybrydy z oszukanymi przebiegami, najczęściej sprowadzone z Zachodu, gdzie takie auta pokonują znacznie większe dystanse. Jeśli sprzedawca nie potrafi w wiarygodny sposób udokumentować przebiegu, lepiej nie ryzykować. Nie warto też wierzyć w bajki, że 7-letnia hybryda ma symboliczny przebieg.

Historia serwisowa

Weryfikacja książki serwisowej pojazdu hybrydowego to absolutna podstawa. Jeśli nie była ona regularnie uzupełniana wpisami, to warto skontaktować się z ASO danej marki i podać numer VIN – powinno to umożliwić weryfikację części informacji na temat samochodu. Pamiętajmy przy tym, że hybrydy – głównie z uwagi na zaawansowaną elektronikę – nie mogą być serwisowa w pierwszym-lepszym warsztacie. Jeśli tak właśnie było w przypadku danego egzemplarza, wróży to poważne problemy eksploatacyjne.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie