Montaż haka w samochodzie: jakie mogą być problemy?

Remigisz Szulc
20.05.2021

Hak holowniczy nie dodaje autu urody, ale bez wątpienia jest to bardzo praktyczny element wyposażenia. Dzięki niemu możemy np. holować przyczepę kempingową lub towarową, a nawet wygodnie i bezpiecznie przewieźć rowery na specjalnym bagażniku. Nic dziwnego, że wielu właścicieli decyduje się na montaż haka w samochodzie. Ty też się nad tym zastanawiasz? W takim razie sprawdź, jakie problemy mogą tutaj wyniknąć.

Konieczność cięcia zderzaka

Nie zawsze i nie w każdym modelu trzeba będzie podciąć zderzak w celu zamontowania haka, ale lepiej nie zdawać się tutaj na ślepy los. Już na etapie wyboru haka konkretnego producenta dokładnie sprawdź, czy aby przypadkiem nie wystąpi tutaj konieczność uszkodzenia – bo o tym de facto mówimy – tylnego zderzaka.

Podcięcie nie jest ani estetyczne, ani nie zwiększa wartości pojazdu (wprost przeciwnie). W dodatku zawsze zostanie po nim ślad, nawet w przypadku demontażu haka.

Problematyczny dobór haka i instalacji elektrycznej

Gdy zaczniesz szukać konkretnego haka do Twojego samochodu, to… stracisz na to wiele godzin. Wszystko przez to, że na rynku jest zatrzęsienie modeli różniących się funkcjonalnością (metodą demontażu kuli) oraz rodzajem zastosowanej wiązki elektrycznej. W przypadku starszych samochodów nie ma to aż takiego znaczenia, ale jeśli masz auto z młodszego rocznika, to bardzo uważaj, co kupujesz.

Na liście problemów pojawia się m.in. brak rozłączania czujników parkowania czy brak obsługi świateł LED. Trzeba więc wcześniej sprawdzić, czy dana wiązka wraz z modułem rzeczywiście są kompatybilne z tego typu funkcjami.

Wiązka tylko 13 PIN!

To bardzo ważna sprawa, na którą musisz zwrócić uwagę. Nie wybieraj haka z wiązką na 7 PIN, ponieważ to bardzo ograniczy jego funkcjonalność. Chcąc ciągnąć przyczepę kempingową czy nawet zamontować bagażnik na rowery potrzebujesz wtyczki 13 PIN.

Kłopot dla właścicieli aut z LPG

Nie każdy wie, że instalacja LPG w samochodzie może poważnie utrudnić, a w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwić montaż haka. Wszystko przez to, że punkty mocowania bardzo często znajdują się we wnęce koła zapasowego, w której zwyczajowo umieszcza się zbiornik LPG. Zanim więc kupisz hak podjedź do zakładu specjalizującego się w montażu i zapytaj, czy będzie to w ogóle możliwe w Twoim samochodzie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.