Kupujemy kilkunastoletni samochód. Z jakich elementów wyposażenia lepiej zrezygnować?

Marek Szydełko
04.10.2021

Polacy wciąż najczęściej kupują leciwe samochody z rynku wtórnego. Najpopularniejsze egzemplarze mają 10 i więcej lat, ponieważ takie są realia ekonomiczne w naszym kraju. Z drugiej strony mówimy tutaj o samochodach już w miarę nowoczesnych, często bardzo dobrze wyposażonych. Mając do dyspozycji np. 25-30 tysięcy złotych śmiało można poszukać egzemplarza oferującego multum systemów odpowiadających za komfort i bezpieczeństwo. Nie zawsze jednak warto dopłacać za niektóre elementy wyposażenia. W naszym poradniku wymieniamy te, których wręcz lepiej jest się wystrzegać w kilkunastoletnim samochodzie.

Szyberdach/dach panoramiczny

Choć świetnie wygląda i rzeczywiście robi wrażenie po zajęciu miejsca w środku, to jednak w leciwym aucie będzie z nim więcej problemów niż pożytku. Szyberdach lub dach panoramiczny to źródło ciągłych kłopotów: świst w czasie jazdy, przeciekanie, rdza, stuki na nierównościach itd. Lepiej więc powściągnij emocje i kieruj się rozsądkiem, po prostu rezygnując z tego elementu wyposażenia.

Nawigacja

W kilkunastoletnim samochodzie jest praktycznie bezużyteczna i stanowi wyłącznie fajny „bajer”, za który jednak na pewno nie warto dopłacać. W dobie Google Maps i Android Auto fabryczne nawigacje stały się reliktami przeszłości. W dodatku w starszym samochodzie na pewno będzie spory problem ze zaktualizowaniem map.

Skórzana tapicerka

Wygląda super, dodaje prestiżu, natomiast w kilkunastoletnim aucie na pewno będzie już „zmęczona”. W dodatku sprzedawca mógł ukryć przetarcia i wygniecenia poprzez lakierowanie skóry – dzięki temu wygląda ona jak nowa, choć po kilku tygodniach jej stan znów będzie wołać o pomstę do nieba. Uważaj na to.

Pneumatyczne zawieszenie

Zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy… o ile działa. Niestety, w leciwym samochodzie pneumatyczne zawieszenie może być bardzo kłopotliwym i drogim w serwisowaniu elementem wyposażenia, dlatego lepiej dać sobie z tym spokój i poszukać auta z klasycznym układem sprężyn i amortyzatorów.

Dostęp bezkluczykowy

Bardzo wygodne rozwiązanie, które po wielu latach może już zacząć sprawiać niemałe problemy. W leciwym samochodzie dostęp bezkluczykowy bywa wyłącznie źródłem irytacji – działa jak chce, czasami w ogóle, sprawia same problemy zimą itd. Nie ma sensu się przy tym upierać, a już na pewno za to dopłacać.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.