Samodzielna zmiana kół w samochodzie nie jest szczególnie skomplikowana. Okazuje się jednak, że nawet przy tej czynności można popełnić prosty błąd, polegający na zbyt mocnym lub zbyt słabym dokręceniu śrub. Aby tego uniknąć wystarczy zainwestować w podstawowy klucz dynamometryczny. Dlaczego warto go używać do dokręcania kół? Oto najważniejsze argumenty.
Bez klucza dynamometrycznego nigdy nie wiesz, z jakim momentem dokręcasz śruby lub nakrętki. Tymczasem każdy producent samochodu ma tutaj własne zalecenia – na przykład 110 czy 130 Nm. Warto się do tego stosować, za czym przemawiają także inne argumenty.
Dzięki użyciu klucza dynamometrycznego mamy pewność, że śruby zostały dokręcone z odpowiednim momentem, co praktycznie wyklucza ryzyko ich poluzowania w czasie jazdy. Co więcej, klucz umożliwia sprawdzenie, czy śruby zostały prawidłowo dokręcone w warsztacie wulkanizacyjnym – a uwierz, że różnie z tym bywa.
Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że dokręcenie śrub kół samochodowych z nieodpowiednim momentem może wyrządzić poważne szkody. Zwykle dochodzi do tego w sytuacji, gdy użyjemy zbyt dużej siły – wówczas istnieje ryzyko uszkodzenia szpilek lub samych śrub, a nawet otworów w piaście koła. Klucz dynamometryczny pozwala wyeliminować takie prawdopodobieństwo.
Na koniec dodajmy, że prosty klucz dynamometryczny, który w zupełności wystarczy do okazjonalnego dokręcania śrub, można kupić już za około 100 złotych.