Duże koła na felgach aluminiowych bez wątpienia poprawiają wygląd samochodu. Wielu właścicieli idzie jednak „po bandzie” i inwestuje w koła w ogromnym rozmiarze, np. 22 cali do sedana czy średniej wielkości SUV-a. Efekt jest piorunujący, natomiast jeśli samochód ma być normalnie eksploatowany na co dzień, to spodziewaj się konkretnych problemów. Jakich? To już wyjaśniamy w naszym poradniku.
Duże koła może i prezentują się świetnie, natomiast drastycznie obniżają komfort jazdy. Jest to solidny argument przeciwko zakładaniu felg w zbyt dużym rozmiarze, np. przejściu z kół 17-calowych na 21-calowe. To spowodowałoby utwardzenie zawieszenia, co nie jest pożądane w ruchu miejskim.
Jeśli mimo wszystko zdecydujesz się na założenie bardzo dużych kół, to przygotuj sobie budżet na regularne wizyty u mechanika. Taka zmiana z pewnością przyczyni się do częstszych awarii poszczególnych elementów zawieszenia, jak tuleje, końcówki drążka, amortyzatory czy wahacze.
Duży rozmiar kół zwykle oznacza też niski profil opony, przez co jest ona znacznie bardziej narażona na uszkodzenie w wyniku np. wjechania w dziurę, najechania na ostry przedmiot czy nawet zbyt szybkiego podjechania pod krawężnik. Tymczasem wymiana uszkodzonej opony (a zawsze wymieniamy je parami na osi) to niemały wydatek, zwłaszcza w przypadku ogumienia w dużym i nietypowym rozmiarze.
Niski profil ogumienia to także ograniczona ochrona felgi, dlatego trzeba sobie zdawać sprawę, że duże koła będą znacznie bardziej narażone na skrzywienie w wyniku np. wjechania w dziurę czy nawet dynamicznego przejazdu przez torowisko. Poza tym felgi w monstrualnym rozmiarze często ulegają zarysowaniu podczas parkowania czy manewrowania przy krawężniku.