Tuning to bardzo popularny sposób na podniesienie mocy silnika czy poprawienie wyglądu samochodu. Służą do tego dedykowane podzespoły oraz elementy nadwozia. Nie wszyscy mogą sobie jednak pozwolić na zakup oryginalnych części, stąd w naszym kraju wciąż widuje się mnóstwo samochodów poddanych tzw. garażowemu tuningowi. O ile o gustach się nie dyskutuje, o tyle posiadacze tak „upiększonych” aut powinni zdawać sobie sprawę z tego, że nieumiejętny tuning może nieść ze sobą dość poważne konsekwencje. Jakie? Wyjaśniamy to w naszym poradniku.
Policja ma bardzo szerokie pole do interpretacji tego, czy pojazd został stuningowany zgodnie z przepisami czy też nie. Jeśli już na pierwszy rzut oka widać, że kierowca złamał obowiązujące reguły, z pewnością pożegna się na jakiś czas z dowodem rejestracyjnym i nie będzie mógł kontynuować jazdy. Do takich sytuacji najczęściej dochodzi wtedy, gdy policja stwierdza obecność zbyt głośnego układu wydechowego (sportowa końcówka, wycięty katalizator), zbyt mocno przyciemnionych szyb oraz zbyt szerokich kół wystających poza obrys nadwozia pojazdu.
Udając się na przegląd techniczny stuningowanym samochodem lepiej mieć pewność, że przeróbki nie są sprzeczne z przepisami ruchu drogowego. Wnikliwy i uczciwy diagnosta może podważyć inwencję kierowcy pojazdu i odmówić mu przedłużenia przeglądu, wzywając jednocześnie do usunięcia śladów nieumiejętnego i niezgodnego z prawem tuningu.
Paradoksalnie nieumiejętny tuning może nawet zaszkodzić silnikowi samochodu i osłabić jego osiągi, zamiast je poprawić zgodnie z oczekiwaniami właściciela. To dość częsta sytuacja, która może wynikać np. z nieprawidłowego skonfigurowania poszczególnych podzespołów, zastosowania niepasujących części itd. Nagminne są też przypadki, w których po stuningowaniu silnika jednostka napędowa momentalnie ulega poważnej awarii, ponieważ nikt nie zadał sobie trudu sprawdzenia, w jakim jest właściwie stanie (kompresja, zużycie oleju etc.).
Tuningując samochód od strony układu jezdnego warto zachować daleko idącą ostrożność, ponieważ popełnienie błędów w tym zakresie grozi zarówno znacznym pogorszeniem komfortu i precyzji prowadzenia, jak również może skutkować nieprzewidywalnym zachowaniem pojazdu w trakcie szybszej jazdy. Przykładem może być zastosowanie zbyt twardych sprężyn i amortyzatorów czy opon o zbyt niskim profilu.