Zmiana koloru samochodu: wybrać folię czy lakierowanie?

Maciej Piwowski
10.11.2020

Tuning samochodu można przeprowadzić stopniowo i tylko delikatnie podkreślić walory estetyczne danego auta. Można jednak pójść na całość i np. zmienić oryginalny kolor karoserii. Na taki krok decyduje się coraz więcej właścicieli, którzy chcą zyskać nietuzinkowe auto, wyróżniające się na ulicy. Zmiana koloru nie stanowi dziś wielkiego problemu i wcale nie musi być też bardzo kosztowna. Do wyboru mamy dwie alternatywne metody: lakierowanie lub folię. W naszym poradniku wymieniamy ich zalety oraz wady.

Lakierowanie całego pojazdu – warto?

Opcja lakiernicza z pewnością będzie znacznie droższa. Posiadając samochód klasy C trzeba się liczyć w wydatkiem na poziomie minimum 4-5 tysięcy złotych. Wiele zależy też od rodzaju lakieru (perła, metalik) oraz jego dostępności. Więcej zapłacą właściciele aut, którzy celują w bardzo unikalny, a tym samym drogi lakier.

Jeśli chodzi o zalety tego rozwiązania, to na pewno jest nim trwałość. Dobrze polakierowany samochód nie straci głębi koloru przez długi czas. Sam lakier jest również bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne niż folia, no i można go będzie naprawić, gdy przydarzy się jakiś wypadek.

Po stronie wad trzeba jeszcze wymienić to, że całkowita zmiana oryginalnego koloru samochodu wymaga zmodyfikowania tej informacji w dokumentach pojazdu. Poza tym mogą pojawić się drobne problemy przy sprzedaży – potencjalny nabywca z pewnością nieufnie podejdzie do zapewnień, że samochód został w całości polakierowany tylko z przyczyn estetycznych.

Może zatem folia?

Foliowanie karoserii samochodu zyskuje na popularności, ponieważ jest to szybki i względnie niedrogi sposób na to, aby całkowicie odmienić wygląd auta. Przy pomocy folii możemy osiągnąć dowolny efekt kolorystyczny, a z pewnej odległości nie da się poznać, że mamy do czynienia z foliowaniem, a nie lakierowaniem.

Folia ma również tę zaletę, że zapewnia dodatkową ochronę dla bazowego lakieru. Zabezpiecza go przed uszkodzeniami mechanicznymi i płowieniem, dzięki czemu nawet po wielu latach lakier może wyglądać jak nowy, co z kolei przełoży się na wartość pojazdu.

Wadą foliowania jest natomiast to, że efekt jest mniej trwały w porównaniu z lakierowaniem. Po kilku latach folia najpewniej będzie wymagać wymiany. Poza tym w razie uszkodzenia folii nie da się jej łatwo naprawić – może się to skończyć koniecznością ponownego foliowania danego elementu karoserii.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie