Homologowane opony: co musisz o nich wiedzieć?

Piotr Kowalczyk
04.08.2025

Wybierając opony do samochodu zwykle kierujemy się kryterium ich parametrów oraz oczywiście poprawnym dopasowaniem rozmiaru. Coraz częściej można się jednak spotkać z oponami homologowanymi przez producentów, np. BMW, Volvo, Mercedes-Benz itd. Czym jest takie ogumienie? Czy jest sens je kupować?

Opony OE

Oczywiście producenci samochodów sami nie wytwarzają opon. Mogą natomiast współpracować z dużymi koncernami oponiarskimi, jak Continental czy Goodyear, w celu opracowania linii opon dedykowanych konkretnym modelom samochodów. Mówimy wówczas o oponach OE (Original Equipment).

Takie ogumienie zostało specjalnie zaprojektowane, przetestowane i zatwierdzone do użytku w przez producenta danego modelu samochodu. Z punktu widzenia kierowcy ważne jest to, że mówimy tutaj o oponach – przynajmniej w teorii – gwarantujących najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Czy trzeba kupować takie opony?

Nie, nie ma takiego obowiązku. Homologacja producenta jest tylko informacją dla nabywcy, natomiast nie obliguje go do zakupu konkretnych opon (nie należy jej mylić z homologacją techniczną pojazdu).

Jeśli opony pasują rozmiarem i spełniają kryteria określone w homologacji pojazdu (indeks prędkości, nośność etc.), to można je kupić i na nich jeździć, nie obawiając się np. utraty gwarancji czy problemów z wypłatą odszkodowania.

Podstawowym problemem związany z oponami homologowanymi przez producentów jest oczywiście cena. Takie ogumienie praktycznie zawsze jest zauważalnie droższe, nawet w porównaniu z takim samym modelem ogumienia, ale bez homologacji. Jeśli więc nie lubisz przepłacać, to albo poluj na promocję, albo skup się na „zwykłym” ogumieniu spełniającym homologację techniczną Twojego samochodu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie