Zatankowałeś paliwo słabej jakości? Co robić?

Piotr Kowalczyk
05.07.2018

Chociaż jakość paliwa oferowanego na polskich stacjach benzynowych sukcesywnie się poprawia, to nadal Inspekcja Handlowa co roku namierza kilka procent przypadków tzw. chrzczenia benzyny, oleju napędowego, a nawet LPG. Zatankowanie takiego paliwa nie musi się oczywiście skończyć katastrofą – wszystko zależy od tego, jak czuły jest układ wtryskowy w samochodzie. Jeśli zdarzy Ci się nalać chrzczonego paliwa do baku, to musisz wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji. Wyjaśniamy to w naszym poradniku.

Objawy

Przede wszystkim warto wiedzieć, jak rozpoznać, że z zatankowanym paliwem najprawdopodobniej jest coś nie tak. Najbardziej znamiennym objawem jest utrata mocy. Jeśli samochód nagle przestał przyspieszać, ospale rusza z miejsca, nie reaguje na mocne dociśnięcie pedału gazu i wyraźnie się dławi, a wszystko to poprzedziło tankowanie, możesz w ciemno założyć, że kupiłeś chrzczone paliwo.

W przypadku silników wysokoprężnych objawem zatankowania oleju napędowego niskiej jakości jest znaczny wzrost dymienia oraz głośniejsza praca wtryskiwaczy. Nowoczesne jednostki diesla są pod tym względem bardzo wrażliwe.

O ile w przypadku silnika benzynowego kontakt z chrzczonym paliwem raczej nie skończy się poważną usterką, o tyle właściciele turbodiesli w układzie common-rail muszą się liczyć nawet z unieruchomieniem pojazdu i koniecznością wymiany lub regeneracji wtryskiwaczy.

Samochód jest słaby, ale jedzie. Co zrobić?

Masz do wyboru dwa rozwiązania. Po pierwsze możesz zdecydować się na usunięcie chrzczonego paliwa z baku. Lepiej zlecić to fachowcom – każdy profesjonalny warsztat dysponuje odsysarką. Samodzielna próba odessania paliwa może się skończyć spektakularną porażką.

Uwaga!

Nie wpadnij na pomysł odessania paliwa przy pomocy odkurzacza – grozi to samozapłonem urządzenia i wybuchem!

Jeśli z jakichś powodów nie możesz podjechać do mechanika, spróbuj wyjeździć paliwo niskiej jakości. Optymalnie będzie utrzymywać silnik w górnym zakresie obrotów, co zwiększy spalanie i dawkowanie benzyny, oleju napędowego czy LPG. Kiedy jest to tylko możliwe, przyciśnij mocniej pedał gazu, aby zmusić wtryskiwacze do wytężonej pracy i szybciej pozbyć się chrzczonego paliwa.

Gdy już zapali się rezerwa, podjedź na sprawdzoną stację i zatankuj paliwo klasy Premium – wystarczy kilkanaście litrów. Ponownie zafunduj sobie ostrzejszą jazdę, co pozwoli oczyścić układ z resztek chrzczonego paliwa.

Na przyszłość pamiętaj, aby nigdy nie tankować na tzw. podejrzanych stacjach. Zdradza je zbyt atrakcyjna cena paliwa, ale też brak informacji na dystrybutorze o przeprowadzonej kontroli jakości oraz legalizacji urządzeń mierniczych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie