Filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie powietrza, które krąży po przedziale pasażerskim samochodu. Obecnie standardowo stosuje się go we wszystkich pojazdach wyposażonych w klimatyzację. Jakość i czystość filtra ma ogromny wpływ na komfort podróżowania, a także na zdrowie kierowcy i pasażerów (zwłaszcza, jeśli są alergikami). Dlatego trzeba regularnie wymieniać filtra kabinowy w samochodzie. Jak często to robić? Jak się za to zabrać we własnym zakresie?
Zwykle można się spotkać z tezą, że filtr kabinowy wymieniamy co roku, przy okazji serwisu układu klimatyzacji. Jest to jednak maksymalny interwał. W praktyce warto inwestować w nowy filtr nawet dwa razy do roku. Dlaczego?
Powód jest prosty. Po zimie filtr z pewnością jest mocno zanieczyszczony, co jest oczywiście spowodowane fatalną jakością powietrza w polskich miastach. Może się więc okazać, że po zaledwie kilku miesiącach eksploatacji w warunkach miejskich, filtr nie będzie już spełniać swojej roli. Dlatego zaraz po zimie warto go wymienić na nowy.
Drugim dobrym momentem na wymianę filtra jest wczesna jesień. Po lecie filtr kabinowy również będzie solidnie zanieczyszczony, co oczywiście jest spowodowane ciągłym używaniem klimatyzacji. Na filtrze mogą się osadzać drobnoustroje, w tym grzyby, które mają szkodliwy wpływ na układy oddechowe osób podróżujących samochodem.
Filtr kabinowy jest na tyle tanim elementem (nawet oryginalną część można kupić za 40-50 złotych), że nie ma sensu odwlekać momentu jego wymiany. W końcu chodzi nie tylko o komfort i wydajną pracę klimatyzacji, ale też o zdrowie kierowcy i pasażerów.
Wymianę filtra można oczywiście zlecić serwisowi, jednak w większości przypadków nie jest to konieczne i z całą procedurą spokojnie poradzi sobie nawet osoba niemająca szczególnych zdolności mechanicznych. Wszystko zależy jednak od tego, w jakim miejscu został umieszczony filtr.
W niektórych samochodach producenci wspinają się na szczyty kreatywności, w efekcie czego, aby dostać się do obudowy filtra, trzeba np. wymontować pedał gazu. W takiej sytuacji zalecamy jednak skorzystanie z pomocy mechanika.
W większości samochodów filtr kabinowy jest jednak umieszczony za schowkiem pasażera. Wystarczy więc wymontować schowek (nie jest to trudne, trzeba tylko wykręcić kilka śrubek), a następnie zlokalizować obudowę filtra – po zwolnieniu klipsów ostrożnie wysuwamy stary filtr i wkładamy nowy, koniecznie zwracając uwagę na kierunek wtłaczania powietrza (na filtrze znajduje się znacznik w postaci strzałki). Cała operacja nie powinna zająć więcej niż godzinę.