Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe?

Piotr Kowalczyk
03.12.2020

Ministerstwo Klimatu zapowiedziało wprowadzenie nowelizacji ustawy, która nałoży na gminy powyżej 100 tysięcy mieszkańców obowiązek tworzenia tzw. Stref Czystego Transportu. Będą mogły do nich wjeżdżać wyłącznie pojazdy spełniające kryteria ekologiczne. Pomysł nie jest nowy, bo takie rozwiązanie od lat funkcjonuje chociażby w wielu miastach zachodniej Europy. Pewne kontrowersje budzi natomiast wstępnie przedstawiona lista pojazdów, którymi będzie można poruszać się po Strefach Czystego Transportu.

Czy auto na LPG jest bardziej ekologiczne?

Tak najwyraźniej uznali autorzy projektu nowelizacji ustawy, ponieważ listę pojazdów uprawnionych do wjazdu na teren Stref Czystego Transportu niedawno rozszerzono właśnie o auta zasilane autogazem. Mało tego: nie będą ich obowiązywać żadne okresy przejściowe. Oznacza to, że niezależnie od rodzaju silnika oraz wieku samochodu, jeśli kierowca tankuje do niego LPG, to będzie mógł wjeżdżać na teren SCT bez ograniczeń.

Pomysł wzbudził spore kontrowersje, ponieważ ewidentnie dyskryminuje właścicieli innych pojazdów. Zgodnie z obecną koncepcją samochody spełniające normę Euro 4 będą mogły wjeżdżać do Stref Czystego Transportu tylko do roku 2025, te z Euro 5 do 2030, a z Euro 6 do 2035 r.

Najważniejszą zmianą, jaką wprowadzi nowelizacja Ustawy o elektromobilności jest natomiast to, że po jej uchwaleniu gminy powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą miały obowiązek, a nie przywilej tworzenia Stref Czystego Transportu. Mniejsze miejscowości natomiast będą mogły się na taki krok zdecydować.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie