Statyczny rozkład masy w samochodzie sportowym.

Mateusz Nowak
23.01.2020

Jednym z najważniejszych aspektów konfiguracji samochodu jest rozkład masy statycznej. Dlaczego? Wyobraź sobie: Twój samochód jest naprawdę szybki na skrętach w prawo, ale podsterowność na skrętach w lewo. Jeśli samochód jest neutralny podczas skrętu w lewo, nadsterowność skręca w prawo. Sytuacja jest frustrująca. Próbowałeś sprężyn, wstrząsów, różnych prętów, neutralizując stabilizator i nic nie działa. Nawet na torze z przeważnie zakrętami w prawo problem w zakrętach w lewo kosztuje dużo czasu. Chociaż kilka różnych parametrów konfiguracji mogło spowodować tę sytuację, prawdopodobną przyczyną jest zły statyczny rozkład masy.

Statyczny rozkład masy to ciężar spoczywający na każdej powierzchni styku opony z samochodem w spoczynku, dokładnie tak, jak będzie ścigany. Oznacza to, że kierowca powinien być w samochodzie, wszystkie płyny należy uzupełnić, a ładunek paliwa powinien być taki, aby samochód ustalał minimalną masę w wyznaczonym czasie - zwykle po wyścigu.

Samochód powinien mieć minimalną masę, używając balastu, aby uzyskać odpowiednią masę. Pracując ze statycznym rozkładem ciężaru, wykorzystujemy dwa procenty do analizy mas narożnych samochodu: procent masy lewej i procent masy tylnej. To mówi nam wszystko, co musimy wiedzieć o konfiguracji w odniesieniu do rozkładu masy. Lewą wartość procentową masy oblicza się, dodając wagę LP do masy LTi dzieląc sumę przez wagę całkowitą.

Procent wagowy z tyłu można znaleźć w podobny sposób: dodać razem masę LT i PP i podzielić sumę przez masę całkowitą. Waga z legalizacją wykona dla Ciebie obliczenia. W przypadku wyścigów drogowych i autocrossingu idealny procent masy po lewej wynosi 50 procent. Dzięki temu siła pokonywania zakrętów jest zrównoważona od lewej do prawej i zapewnia najlepszą ogólną wydajność.

Jednak wiele samochodów nie może uzyskać 50 procent masy po lewej stronie z powodu przesunięcia przez kierowcę. Mimo wszystko warto dążyć do 50 procent masy lewej strony. Procent tylnej masy w wyścigach drogowych i autocrossie jest mniej wyraźny. Im więcej mocy ma samochód, tym większy ciężar statyczny na koła napędowe pomaga przyspieszyć z zakrętów. Ponadto znacznie trudniej jest zmienić tylną wartość procentową, ponieważ tylna masa jest głównie funkcją projektową.

Nadal opłaca się rozważać umieszczanie ciężarów w samochodzie z przodu i z tyłu. Jedynym sposobem zmiany procentowych rozkładów masy statycznej jest fizyczne przesunięcie ciężaru w samochodzie. Waga podnośnika nie zmieni wartości procentowej lewej ani tylnej.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.