Rozwiązania, które zapewniły Volvo status producenta najbezpieczniejszych samochodów na świecie

Andrzej Winnicki
13.05.2024

Volvo budzi jednoznaczne skojarzenia z bezpieczeństwem. Szwedzka marka przez dekady zapracowała sobie na taką pozycję, krok po kroku wprowadzając nowe, często rewolucyjne rozwiązania chroniące kierowcę i pasażerów. Najważniejsze z nich krótko omawiamy w naszym artykule.

Rok 1959 – trzypunktowy pas bezpieczeństwa

To jedno z najważniejszych osiągnięć Volvo w dziedzinie bezpieczeństwa. Rozwiązanie opracował Nils Bohlin, inżynier Volvo. Dziś stanowi ono standard w przemyśle motoryzacyjnym. Co istotne, Volvo udostępniło swój patent za darmo, co pozwoliło na jego szybkie rozpowszechnienie i znacząco przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów na całym świecie.

Rok 1972 - zderzak absorbujący energię

Volvo jako pierwsze wprowadziło zderzaki zdolne do absorbowania siły uderzenia przy niskich prędkościach.

Rok 1991 - boczne poduszki powietrzne

W odpowiedzi na rosnącą liczbę urazów odniesionych w wyniku zderzeń bocznych, Volvo wprowadziło boczne poduszki powietrzne, które dziś są standardowym wyposażeniem nawet samochodów z niższej półki cenowej.

Rok 1998 - system WHIPS

Volvo opracowało system WHIPS (Whiplash Protection System), który ma na celu ochronę przed obrażeniami szyi i kręgosłupa, do których dochodzi podczas uderzeń w tył pojazdu.

Rok 2002 - system ROPS

System ROPS (Roll Over Protection System) został wprowadzony przez Volvo, aby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów w przypadku dachowania pojazdu. System ten obejmuje wzmocnioną konstrukcję dachu i specjalne kurtyny powietrzne.

Rok 2003 - system BLIS

BLIS (Blind Spot Information System) to system monitorujący „martwe strefy” po bokach pojazdu, informujący kierowcę o pojazdach znajdujących się w niewidocznych obszarach. Jest to jeden z najbardziej przełomowych systemów w historii szwedzkiej marki.

Rok 2008 - system City Safety

City Safety to system zapobiegania kolizjom przy niskich prędkościach, który automatycznie hamuje pojazd, jeśli tylko wykryje ryzyko zderzenia przy bierności kierowcy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie