To dylemat, przed którym prędzej czy później stanie każdy facet. Zdecydowana większość polskich kierowców serwisuje swoje auta poza Autoryzowanymi Stacjami Obsługi. Powód jest oczywisty – cena. Nie zawsze jednak powinna być ona kluczowym wyznacznikiem wyboru. Są sytuacje, gdy korzystanie z autoryzowanych usług się po prostu opłaca. Sprawdź, jakie są plusy i minusy serwisowania auta u prywatnego mechanika i w ASO.
Naprawianie auta w ASO – czy faktycznie nieopłacalne?
Autoryzowane Stacje Obsługi funkcjonują w większości przy salonach samochodowych. Nietrudno się domyślić, że ich klientami są głównie kierowcy serwisujący auta na gwarancji lub po wypadku, gdy szkoda jest usuwana z ubezpieczenia. W pozostałych sytuacjach raczej wolimy omijać ASO szerokim łukiem w obawie przed wysokimi cenami. Czy zawsze warto kierować się stereotypami?
Zalety serwisowania auta w ASO:
- ASO mają dostęp do wszystkich oryginalnych części zamiennych do każdego modelu auta danego producenta – czas oczekiwania na naprawę jest zatem krótki i nie ryzykujemy pomyłki podczas zamawiania części na własną rękę;
- ASO dysponują pełną wiedzą serwisową na temat danego modelu samochodu – prywatny mechanik czasami musi się doszkolić, a jeśli tego nie zrobi, wówczas może popełnić fatalny błąd skutkujący poważną awarią auta;
- Faktura – każde ASO działa legalnie, wystawia fakturę za wykonaną usługę, co jest szczególnie korzystne dla osób prowadzących działalność gospodarczą;
- Miła obsługa – klient ASO zawsze może liczyć na auto zastępcze, spędzenie wolnego czasu w ładnej poczekalni (jeśli usługa ma być wykonana na poczekaniu), kawę itd.
- Promocje – z usług ASO bardzo opłaca się korzystać w czasie różnych akcji rabatowych, np. wiosennych przeglądów z upustem na oryginalne części;
- Mniejsza utrata wartości samochodu – auto regularnie serwisowane w ASO jest droższe na rynku wtórnym.
Wady serwisowania auta w ASO:
- Wysokie ceny usług – przynajmniej w porównaniu do ofert prywatnych mechaników;
- Tylko oryginalne, czyli drogie części zamienne – ASO nie zgodzi się na zamontowanie zamiennika przyniesionego przez klienta;
- Różne opinie na temat faktycznych kompetencji mechaników pracujących w ASO – sporo mówi się o tym, że najlepsi mechanicy wolą prowadzić własne warsztaty.
Naprawianie auta u prywatnego mechanika – taniej, ale z ryzykiem
Prywatne warsztaty mechaniczne z reguły są znacznie tańsze od ASO, co dla większości kierowców stanowi decydujący argument przy ich wyborze. Ten kij ma jednak dwa końce.
Zalety serwisowania auta w prywatnym warsztacie:
- Niskie ceny;
- Możliwość zamontowania w samochodzie nieoryginalnych części zamiennych – co przekłada się na niższy koszt naprawy;
- Krótkie terminy realizacji usługi;
- Ogromny wybór warsztatów – w każdym mieście działa ich przynajmniej kilkadziesiąt.
Wady serwisowania auta w prywatnym warsztacie:
- Ryzyko – jeśli nie znamy mechanika nie wiemy, czy ma on odpowiednie kwalifikacje do naprawienia naszego samochodu (szczególnie nowoczesnego);
- Częste problemy z uzyskaniem faktury/rachunku – wiele warsztatów działa „na czarno”;
- Problemy z gwarancją – szczególnie jeśli naprawa nie zakończyła się wystawieniem faktury;
- Brak poświadczenia przeprowadzenia naprawy/serwisowania auta w oryginalnej książce serwisowej – wpisów mogą w niej dokonywać tylko ASO.
Wybór nie jest więc aż tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać. Serwisowanie samochodu w ASO ma swoje logiczne podstawy, co jednak nie zmienia faktu, że wielu kierowców na taką logikę po prostu nie stać.