Porysowany lakier? Co możesz z tym zrobić?

Antoni Kwapisz
11.04.2016

To koszmar każdego, kto dba o swój samochód. Wychodzisz rano z domu i od razu widzisz TO. Na drzwiach Twojego cacuszka pojawiła się ogromna rysa. Dzieło wandali, a może nieuważnego sąsiada? Teraz to nieistotne. Ważne jest, co możesz z tym zrobić. Oto kilka sposobów na porysowany lakier.

Pasta lekkościerna

To podstawowy sposób na pozbycie się rys na lakierze. Pamiętaj tylko, aby kupić dobrej jakości pastę, np. znanej marki Tempo czy Farecla. Jeśli chcesz osiągnąć naprawdę porządny efekt, będziesz musiał sięgnąć głębiej do kieszeni i wybrać pastę jednej z renomowanych, profesjonalnych firm, jak chociażby Meguiars.

Pastę zawsze nakładamy na dokładnie oczyszczony lakier i polerujemy miękką szmatką aż do uzyskania połysku. Niestety, ta metoda jest dobra wyłącznie na drobne rysy. Jeśli uszkodzony został także podkład, to nic w ten sposób nie osiągniesz.

Ważne!

Bardzo ostrożnie podchodź do polerowania samochodu przy pomocy dostępnych w marketach polerek elektrycznych, a tym bardziej unikaj stosowania szlifierki oscylacyjnej. Jeśli nie masz doświadczenia, możesz łatwo całkowicie zniszczyć lakier.

Kredka koloryzująca

To taki kosmetyczny odpowiednik magnetyzerów – niby działa, ale to tylko pic na wodę. Kredki koloryzujące są dobre dla handlarzy samochodów, którzy chcą szybko i tanio ukryć rysy. Efekt maskowania będzie krótkotrwały i zniknie po pierwszym deszczu. Pamiętaj, że kredka koloryzująca tylko tuszuje rysę, a nie ją usuwa.

Kompleksowy zabieg usuwania rys

Wykona go każda profesjonalna myjnia samochodowa, a jeszcze lepiej firma, która zawodowo zajmuje się kosmetyką aut. Takie punkty dysponują kosmetykami najwyższej klasy, mają też odpowiednie doświadczenie w usuwaniu nawet głębokich rys. Cała procedura jest bardzo czasochłonna – dokładne wypolerowanie porysowanego lakieru zajmuje nawet 2 dni. Efekt jest jednak zwykle znakomity.

Niestety, za uśmiech na twarzy trzeba sowicie zapłacić. Polerowanie całego samochodu średniej klasy będzie kosztować przynajmniej 500-600 złotych. Osobno płaci się też za usunięcie głębokich rys, spolerowanie reflektorów i szyb, czy też usunięcie wgniotek.

Lakierowanie całego elementu

Metoda ostateczna, ale często najlepsza. Jeśli rysa jest bardzo głęboka, uszkodzony został też podkład i warstwa antykorozyjna, to w praktyce nie ma innego wyjścia niż po prostu udanie się do lakiernika. Jest to mądre posunięcie, bo nie tylko trwale pozbędziemy się rysy, ale także otrzymamy gwarancję, że dany element nie będzie rdzewiał.

Oczywiście na lakierowaniu nie wolno oszczędzać. Chodzi przecież o to, aby polakierowany element nie różnił się odcieniem od pozostałych, szczególnie w słońcu. Musisz się liczyć z tym, że prywatny lakiernik dobrej klasy weźmie za jeden element minimum 350 złotych.

Pamiętaj, aby nie eksperymentować na własną rękę z różnymi specyfikami, które rzekomo mają przywrócić wygląd lakieru do stanu fabrycznego. Polerowanie auta jest bardzo czasochłonne i męczące, nie zawsze też przyniesie spodziewany efekt. Jeśli więc chcesz załatwić sprawę kompleksowo i profesjonalnie, nie unikniesz zwrócenia się o pomoc do fachowców.

Zobacz również: lakiernictwo samochodowe - sprawdź.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie