Liczne rysy na szybie czołowej skutecznie utrudniają jazdę po zmroku, mocno ograniczają komfort kierowcy, a nawet mogą być przyczyną wypadku. Nie można zatem akceptować takiego stanu rzeczy. Jeśli widzisz, że szyba w Twoim aucie jest bardzo porysowana, powinieneś jak najszybciej coś z tym zrobić. Pytanie brzmi: co? Odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku.
W Polsce działa wiele zakładów specjalizujących się w naprawach uszkodzonych szyb samochodowych. Niektóre z nich podejmują się przeprowadzenia zabiegu szlifowania szyby czołowej w celu usunięcia widocznych rys. Pamiętaj jednak, że jeśli rysy są bardzo głębokie, nic nie da się z tym zrobić i szybę trzeba będzie po prostu wymienić.
Od razu przestrzegamy też przed próbami samodzielnego szlifowania powierzchni szyby przy użyciu szlifierki kątowej z regulacją obrotów. Jest to prosty sposób na ostateczne zniszczenie szyby. Taki zabieg może wykonać tylko doświadczony specjalista, który wie, jak uniknąć efektu soczewki (czyli zniekształcenia obrazu widzianego przez szybę).
W przypadku głębokich rys wymiana będzie jedynym skutecznym rozwiązaniem problemu. Na szczęście nie musi się to wcale wiązać z niebotycznymi kosztami. Wiele zależy tutaj od tego, czy szyba ma funkcję podgrzewania i czy jest wyposażona w pole na czujnik zmierzchu i deszczu. Średni koszt szyby bez tych „bajerów” do auta klasy kompakt wynosi około 300 złotych z wymianą.
Biorąc pod uwagę, że wspomniana wcześniej procedura szlifowania wiąże się z wydatkiem na poziomie minimum 150 złotych, opcja wymiany wydaje się być rozsądniejsza. Mamy nową, idealną szybę, która znów posłuży przez co najmniej kilka lat.
Aby zminimalizować ryzyko poważnego porysowania szyby czołowej lub znacznie wydłużyć okres jej eksploatacji, powinieneś stosować się do kilku podstawowych zasad:
Naprawa mocno porysowanej szyby jest możliwa, ale nie musi być uzasadniona ekonomicznie. Tym bardziej warto zapobiegać uszkodzeniom elementu samochodu, który przecież ma kluczowe znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa na drodze.