Panuje dość powszechne przekonanie, że we współczesnych samochodach nie da się zdiagnozować żadnej usterki silnika bez dostępu do komputera i złącza diagnostycznego. To oczywiście daleko idące uproszczenie. Pomimo upowszechnienia się nowinek technologicznych, konstrukcyjnie silniki wcale tak mocno się nie zmieniły. A to oznacza, że nadal te najpoważniejsze usterki można rozpoznać po czytelnych objawach. Przykładami dzielimy się z Tobą w naszym poradniku.
Nie wróży to niczego dobrego. Stwierdzając obecność oleju w płynie chłodniczym należy jak najszybciej umówić się na wizytę w warsztacie. Bezwzględnie taki silnik wymaga szczegółowej diagnostyki.
Jego obecność w oleju można stwierdzić przy pomocy bagnetu – wyciągamy go z miski olejowym i sprawdzamy, czy znajdująca się na nim ciecz nie jest zbyt wodnista. Jeśli tak, to znak, że do oleju przedostaje się płyn chłodniczy. Może zacząć podejrzewać np. uszkodzenie uszczelki pod głowicą, co i tak byłoby dość optymistycznym scenariuszem (mogło nawet dojść do pęknięcia głowicy).
Można je zaobserwować zarówno od strony góry silnika, jak i podwozia. Drobne wycieki nie są jeszcze powodem do wielkiego niepokoju, ale jeśli olej dosłownie zalewa komorę silnikową i oblepia skrzynię biegów, to możemy już szykować się na kosztowną wymianę kompletu uszczelniaczy.
Jest to bardzo zły objaw, ponieważ świadczy o tym, że samochód jest eksploatowany wyłącznie na krótkich dystansach, w efekcie czego olej silnikowy nigdy nie osiąga optymalnej temperatury. Prędzej czy później będzie mieć to swoje konsekwencje. Jeśli więc podczas oględzin auta z rynku wtórnego stwierdzamy charakterystyczne masło pod korkiem wlewu oleju, od razu powinna się zapalić lampka ostrzegawcza.
Naprawdę warto poświęcić kilka chwil na wykręcenie poszczególnych świec zapłonowych – nie jest to trudne, a powie wiele na temat kondycji silnika. Jeśli choćby jedna świeca jest mocno osmolona, świadczy to o spalaniu oleju w cylindrach, co jest objawem zużycia pierścieni tłokowych lub pojawienia się nieszczelności na zaworach. Remont silnika jest już bardzo blisko.