Niebieski, biały i czarny – co oznacza kolor dymu wydobywającego się z rury wydechowej Twojego samochodu?

Maciej Piwowski
04.04.2018

To normalne, że z rury wydechowej czasami wydobywają się kłęby dymu. W sprawnym aucie jest to po prostu para wodna. Gorzej, gdy dym ma niebieski, biały lub czarny kolor, a na dworze panuje wysoka temperatura. Może to świadczyć o poważnej usterce silnika lub osprzętu. Z tego poradnika dowiesz się, co oznaczają różne kolory dymu z rury wydechowej.

Dym niebieski

Jest to typowy objaw spalania oleju silnikowego. Nie ma tutaj znaczenia, czy mówimy o jednostce benzynowej czy wysokoprężnej. Niebieski dym nie zwiastuje niczego dobrego i raczej musisz się szykować na spore wydatki. Aby bardziej precyzyjnie określić rodzaj usterki, poproś kogoś o pomoc. Niech ta osoba dodaje gazu na postoju, a Ty obserwuj, w których momentach pojawia się niebieski dym. Jeśli:

  • Dym pojawia się podczas schodzenia silnika z obrotów – świadczy to uszkodzeniu uszczelniaczy zaworowych.
  • Dym pojawia się podczas kręcenia silnika – jest to objaw uszkodzenia pierścieni tłokowych lub gładzi cylindrów.

W silnikach z turbodoładowaniem niebieski dym może również świadczyć o awarii turbosprężarki.

Dym biały

To z kolei objaw świadczący o tym, że do komory spalania przedostaje się płyn chłodniczy. Zyskasz pewność, jeśli jednocześnie sprawdzisz poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym. Jest za niski? Masz więc odpowiedź na pytanie, skąd biały dym wydobywający się z rury wydechowej. Przyczyną jest najczęściej wypalenie uszczelki pod głowicą. Znacznie rzadziej świadczy to o pęknięciu głowicy lub kadłuba silnika.

Pamiętaj!

Zimą oraz rano, gdy panują niższe temperatury, biały dym może być po prostu parą wodną. Jeśli jednak pojawia się w ciągu dnia i latem, to nie ma innej możliwości – masz do czynienia z usterką silnika.

Dym czarny

Dobrze znają go właściciele samochód napędzanych silnikiem diesla. Jeśli dym pojawia się w momencie bardzo gwałtownego naciśnięcia pedału gazu, to nie trzeba się tym przejmować – jest to zupełnie normalne. Jeśli jednak wydobywa się z rury wydechowej przez cały czas, może to świadczyć o awarii układu wtryskowego lub układu recyrkulacji spalin. Niestety, naprawienie usterki na pewno nie będzie tanie. W przypadku nowoczesnych jednostek wysokoprężnych koszty potrafią iść w tysiące złotych.

W silnikach benzynowych czarny dym pojawia się bardzo rzadko. Najczęściej jest to objaw uszkodzonego sterownika silnika, co skutkuje podawaniem zbyt bogatej mieszanki paliwowej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie