Od listopada 2012 roku każdy producent opon ma obowiązek umieszczać na swoich produktach specjalne nalepki informacyjne, podobne do tych, jakie znajdziemy np. na lodówkach czy innych urządzeniach elektrycznych. Taki ruch wymusiły oczywiście działania na rzecz ochrony środowiska, jednak dzięki naklejkom kierowcy mają także możliwość bardziej świadomego zakupu opon do swoich samochodów. Czego konkretnie można się dowiedzieć z nalepek informacyjnych na oponach? Przeczytaj.
Przyczepność opony ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Dlatego informacja na ten temat jest bardzo dobrze widoczna i umieszczona po prawej stronie nalepki (symbolizowana grafiką opony na mokrej nawierzchni i deszczowej chmury). Przyjęta skala jest określona literami alfabetu łacińskiego i mieści się w przedziale od A do F, przy czym F oznacza najgorsze parametry przyczepności.
Warto wiedzieć
Różnica pomiędzy oponą o klasie przyczepności A a tą o klasie przyczepności F wynosi aż 30%, czyli około 18 metrów.
Test przyczepności przeprowadza się na specjalnym torze. Kierowca hamuje przy prędkości 80 km/n na mokrej nawierzchni – sprawdzane jest, ile metrów zajmie zniwelowanie prędkości do 20 km/h.
Ta informacja znajduje się po lewej stronie nalepki – symbol to opona i dystrybutor paliwa. Im mniejsze opory toczenia ma opona, tym mniej paliwa powinno zużywać obute w nią auto (przynajmniej teoretycznie, bo wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy). Tutaj skalę także określają litery alfabetu, a przedział wynosi od A do G, przy czym G to wartość najgorsza.
Warto widzieć
W przypadku opon do aut osobowych nie stosuje się litery D, która jest zarezerwowana dla opon ciężarowych.
Zdaniem fachowców różnica między oponą A a oponą G wynosi około 7,5%, co przez cały cykl „życia” opony przekłada się na 80 litrów paliwa. Problem w tym, że opony o najniższych oporach toczenia nie grzeszą doskonałą przyczepnością.
Hałas generowany przez oponę to ważny wyróżnik jej jakości. Informacja na ten temat znajduje się na samym dole nalepki. Badanie jest przeprowadzane przy prędkości 80 km/h, a uzyskaną wartość podaje się w decybelach. Im cichsza opona, tym większy komfort powinna zapewniać.
Na koniec warto wspomnieć, że nie na wszystkich nowych oponach można znaleźć nalepki. Przepis ten nie obowiązuje w przypadku opon bieżnikowanych, wyścigowych, terenowych, przeznaczonych do aut zabytkowych, dojazdowych, o indeksie prędkości mniejszym niż 80 km/h, a także opon na felgi o średnicy mniejszej niż 254 mm i większej niż 635 mm.