Wyważanie kół jest standardowym etapem wymiany ogumienia w profesjonalnym warsztacie wulkanizacyjnym. Większość właścicieli aut korzysta więc z tej usługi 1-2 razy do roku. Tymczasem okazuje się, na wyważanie kół warto się wybrać nie tylko przy okazji wymiany opon z letnich na zimowe lub odwrotnie. Inne typowe sytuacje omawiamy w naszym poradniku.
Jest to jeden z najczęstszych problemów zgłaszanych mechanikom przez właścicieli samochodów. Okazuje się, że wina wcale nie musi leżeć po stronie układu jezdnego, zawieszenia czy układu hamulcowego. Wibracje na kierownicy mogą mieć związek z nieprawidłowym wyważeniem kół. Ponieważ jest to tania usługa (od 15 złotych za jedno koło), to zawsze warto zacząć właśnie od tego i ewentualnie później szukać innej przyczyny.
Wielu kierowców bagatelizuje fakt wjechania w wyrwę w jezdni i po prostu dalej eksploatuje samochód. Tymczasem taka przygoda może się skończyć np. zgubieniem jednego z odważników, w efekcie czego pojawi się bicie na kierownicy czy to podczas jazdy na wprost, czy hamowania. Jeśli więc wjechałeś w głęboką dziurę, zawieszenie „dobiło” i w dodatku masz wrażenie, że samochód zaczął się gorzej prowadzić, to jedź do zakładu wulkanizacyjnego.
Tutaj mamy do czynienia z analogiczną sytuacją, jak w przypadku wjechania w głęboką dziurę. Podjechanie pod wysoki krawężnik z dużą prędkością może się skończyć lekkim skrzywieniem felgi oraz utratą odważnika, dlatego konieczna będzie tutaj interwencja profesjonalnego wulkanizatora.
Jeśli masz dwa komplety kół i przekładasz je we własnym zakresie, to i tak zalecamy, abyś za każdym razem udał się do zakładu wulkanizacyjnego w celu wyważenia kół. Będziesz mieć wówczas pewność, że koła nie biją, co pozwoli również przedłużyć trwałość ogumienia oraz elementów zawieszenia.
Jeśli na przykład wybierasz się samochodem na zagraniczne wakacje z całą rodziną, to warto profilaktycznie skorzystać z usługi wyważania kół – zwłaszcza, gdy nie odwiedzałeś wulkanizatora od wielu miesięcy. Wyeliminujesz tym samym ryzyko, że podczas jazdy pojawi się nieprzyjemne bicie na kierownicy.