Kiedy warto kupić samochód z bardzo dużym przebiegiem?

Mateusz Nowak
11.01.2021

Duży przebieg? Odpada! To typowa reakcja osoby zainteresowanej zakupem samochodu w naszym kraju. Wystarczy prześledzić oferty np. na Allegro czy OLX, by szybko dojść do wniosku, że w Polsce praktycznie nie ma aut z przebiegami powyżej 250.000 kilometrów. Cud? Nie, to zwyczajne oszukiwanie nabywców przez handlarzy, które wynika z tego, że Polacy generalnie boją się samochodów z dużymi przebiegami. Czy słusznie? Absolutnie nie. Bywa wręcz, że zakup auta, które wykręciło mnóstwo kilometrów, będzie bardzo rozsądną decyzją.

Gdy przebieg jest w 100% udokumentowany

W takiej sytuacji nie ma się nawet nad czym zastanawiać. Lepiej jest kupić samochód z bardzo dużym, ale w pełni udokumentowanym przebiegiem, niż taki, który rzekomo przejechał niewiele kilometrów, za to stoi za tym tylko deklaracja sprzedawcy. Odpowiednio serwisowane auto, które ma na liczniku np. 400.000 kilometrów, może być w świetnej kondycji technicznej i jeszcze długo posłużyć. W dodatku da się je kupić w atrakcyjnej cenie, co również nie jest bez znaczenia.

Gdy samochód pochodzi z pewnych rąk

Najlepiej od pierwszego właściciela. Może się zdarzyć, że np. ktoś z Twojej rodziny postanowi sprzedać samochód, którym jeździł od nowości i wykręcił kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Jeśli auto było skrupulatnie serwisowane, wszystkie wymiany były dokonywane na czas, a do tego prezentuje się dobrze pod względem blacharskim, to taki zakup nie niesie ze sobą większego ryzyka.

Pamiętajmy, że duży przebieg może być skutkiem tego, że właściciel użytkował auto wyłącznie w trasie. Wówczas pomimo sporego „przelotu” kluczowe elementy układu napędowego, jak sprzęgło czy skrzynia biegów, mogą być w znakomitej kondycji – a na pewno w lepszej, niż w samochodzie użytkowanym tylko w miejskich korkach.

Gdy jest to auto klasy premium

Samochody z wysokiej półki imponują luksusem, ale też są wykonane z materiałów bardzo dobrej jakości i są napędzane mocnymi, niewysilonymi jednostkami napędowymi (o wiele trwalszymi niż małe silniki z ery downisizngu). Ich nabywcy oczekują bezawaryjnego użytkowania przez długi czas, stąd producenci muszą się bardzo przyłożyć, aby uzasadnić wysoką cenę sprzedaży.

Limuzyna z przebiegiem kilkuset tysięcy kilometrów, zwłaszcza wykręconym w ciągu np. 4-5 lat, to zakup nieobarczony większym ryzykiem. O ile oczywiście przebieg jest potwierdzony książką serwisową i był serwisowany zgodnie z zaleceniami producenta.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie