Dwumasowe koło zamachowe – typowe objawy usterki

Antoni Kwapisz
28.11.2016

Większość nowoczesnych samochodów, nie tylko napędzanych silnikami wysokoprężnymi, posiada w swoim układzie napędowym dwumasowe koło zamachowe. Jest to element współpracujący ze skrzynią biegów, który odpowiada za tłumienie drgań i znaczne zwiększenie komfortu jazdy oraz kultury pracy silnika. Niestety, wielu kierowców przekonało się już, że awaria tego podzespołu oznacza gigantyczne koszty. Jakie są typowe objawy usterki DKZ? Podpowiadamy.

Czym dokładnie jest dwumasowe koło zamachowe?

Dwumasowe koło zamachowe to inaczej tłumik drgań skrętnych. Element ten znajduje się między skrzynią biegów a silnikiem. Jego zadaniem jest ograniczanie wibracji, a tym samym przeciążeń w układzie napędowym. Dzięki temu silnik zachowuje znacznie większą żywotność, a komfort jazdy samochodem jest dużo większy.

Warto wiedzieć

Dwumasowe koło zamachowe wcale nie jest „wymysłem” ostatnich lat. Powszechnie stosuje się je w motoryzacji od trzech dekad. DKZ jest montowane głównie w autach z doładowanymi silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, bez względu na rodzaj skrzyni biegów.

Ile wytrzymuje „dwumasa”?

Dwumasowe koło zamachowe jest bardzo obciążone, dlatego element ten prędzej czy później ulegnie awarii. W prawidłowo eksploatowanym aucie nastąpi to przy przebiegu około 200 tysięcy kilometrów, jednak przypadki usterek już po przejechaniu 50-100 tysięcy kilometrów wcale nie należą do rzadkości.

Powodem z reguły jest styl jazdy kierowcy. Gwałtowne przyspieszanie, zbyt długa jazda na niskim biegu, jazda ze zbyt niską prędkością obrotową silnika (tzw. ecodriving), „palenie gumy” na światłach – to klasyczne błędy, które skutkują przyspieszonym zużyciem dwumasowego koła zamachowego.

Typowe objawy usterki

Dwumasowe koło zamachowe bardzo rzadko rozsypuje się nagle i bez dawania wcześniejszych objawów. Takim typowym symptomem awarii jest znaczny wzrost poziomu wibracji w kabinie. Jeśli zauważysz, że kierownica Twojego auta zaczęła mocno drgać na światłach, to możesz podejrzewać, że jest to właśnie wina zużycia DKZ.

Kolejny objaw to rzucanie karoserią bezpośrednio po wyłączeniu silnika. Mogą temu towarzyszyć wyraźne stuki dochodzące z okolic skrzyni biegów, nasilające się podczas zmiany przełożeń.

Jeśli zauważysz takie objawy, jak najszybciej umawiaj wizytę u mechanika. Użytkowanie samochodu ze zużytym DKZ może się skończyć bardzo poważną awarią skrzyni biegów, a nawet silnika. Element ten należy wymienić (regeneracja zwykle się nie opłaca), najlepiej od razu wraz ze sprzęgłem. Koszt jest bardzo duży – w przypadku popularnych samochodów trzeba się liczyć z wydatkiem na poziomie 2500-3000 złotych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie