Drgania silnika na biegu jałowym: co może być przyczyną?

Jerzy Biernacki
26.06.2019

Każdy właściciel samochodu chce, aby silnik w jego aucie pracował równo i charakteryzował się dobrą dynamiką. Z czasem jednak każdą jednostkę napędową zaczynają dręczyć różnego rodzaju problemy. W autach z większym przebiegiem (choć nie jest to regułą) często pojawiają się m.in. drgania silnika na biegu jałowym. Wbrew pozorom nie musi to oznaczać awarii samej jednostki. Co może być przyczyną nierównej pracy silnika „na luzie”?

Świece i przewody zapłonowe

To bardzo częsty powód, dla którego silnik nagle zaczyna nierówno pracować. Co gorsza, do awarii dochodzi bez wcześniejszych objawów. Świece zapłonowe powinno się wymieniać profilaktycznie co 40-60 tysięcy kilometrów, podobnie jest z przewodami. Na szczęście nie wiąże się to z dużym kosztem (komplet 4 świec do 100 złotych, przewody 150-200 złotych).

Cewka zapłonowa

To już nieco poważniejsza awaria, która jednak także nie daje żadnych wcześniejszych objawów. Uszkodzona cewka zapłonowa powoduje, że jeden z cylindrów nie pracuje, w efekcie czego silnik zaczyna pracować nierówno i pojawiają się drgania. Diagnozę można potwierdzić odczytując kod błędu w programie komputerowym. Nowa cewka jest niestety dość kosztownym elementem (w zależności od marki pojazdu może to być od ok. 300 do 1000 złotych).

Dwumasowe koło zamachowe

Wbrew obiegowej opinii z tą awarią mają do czynienia nie tylko właściciele nowoczesnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Dwumasowe koło zamachowe coraz częściej stosuje się także w autach napędzanych jednostkami benzynowymi, zwłaszcza należącymi do kategorii tzw. silników downsizingowych. Nie jest to element wieczny, szkodzi mu przede wszystkim gwałtowne ruszanie spod świateł. Wymiana koła dwumasowego niestety wiąże się z bardzo wysokimi kosztami idącymi w tysiące złotych.

Zużyte poduszki silnika

To dość powszechna usterka, która występuje głównie w samochodach ze znacznymi przebiegami (powyżej 150 tysięcy kilometrów). Zwykle pierwszym objawem są metaliczne stuki spod maski (można je łatwo pomylić z uszkodzonymi sworzniami w zawieszeniu). Z czasem jednostka zaczyna też drgać na postoju, a w przypadku krańcowego zużycia tzw. łap, silnik może sprawiać wrażenie, jakby miał za chwilę wyskoczyć.

Oczywiście to tylko wybrane, ale zdecydowanie najczęstsze przyczyny drgania silnika na biegu jałowym. Jeśli problem się nasila, a Ty nie jesteś typem motoryzacyjnego majsterkowicza, zdecydowanie zalecamy jak najszybszą wizytę w warsztacie. To może być drobnostka, której naprawa nie będzie ani droga, ani czasochłonna.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie