Drgania po wymianie opon – gdzie szukać przyczyny?

Krzysztof Jagielski
14.11.2022

Wymiana opon, na przykład z letnich na zimowe, nie powinna mieć negatywnego wpływu na komfort jazdy. Zdarza się jednak, że od razu po wizycie w warsztacie wulkanizacyjnym kierowca zaczyna wyczuwać drgania całej karoserii czy drżenie kierownicy. To niezawodny znak, że coś jest tutaj ewidentnie nie tak. Gdzie szukać przyczyny? Oto najbardziej prawdopodobne tropy.

Niepoprawne wyważenie kół

Pierwszym, co należy zrobić w takiej sytuacji, jest powrót do warsztatu, który zmienił opony i zgłoszenie reklamacji. Jeśli wcześniej drgania nie występowały, to jest bardzo możliwe, że pracownik popełnił jakiś błąd, na przykład zapomniał wyważyć jedno z kół czy źle przykleił ciężarek, który odpadł zaraz po wyjechaniu z zakładu wulkanizacyjnego.

Profesjonalny warsztat będzie poczuwać się do wyjaśnienia sprawy i zaproponuje ponowne sprawdzenie kół na wyważarce.

Złe ułożenie opony na feldze

Jeśli koła są dobrze wyważone, to winy można szukać w niepoprawnym ułożeniu opony na feldze. Doświadczony pracownik zakładu wulkanizacyjnego powinien zauważyć, że na kole występuje zbyt duże bicie i wówczas przesunąć oponę na obręczy. To może rozwiązać problem.

Problem z oponą lub oponami

Nie można również wykluczyć, że drgania są spowodowane uszkodzeniem opony lub kilku opon. Należy to brać pod uwagę również w przypadku fabrycznie nowych gum – zdarzają się przypadki osiowego lub pionowego bicia opony, na przykład w wyniku nieprawidłowego przechowywania.

W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak złożyć reklamację u sprzedawcy lub producenta opon.

Z kolei kilkuletnie opony mogą generować drgania z powodu nierównomiernego zużycia bieżnika, wyząbkowania czy uszkodzenia mechanicznego (guz po wewnętrznej stronie opony, który był niewidoczny na samochodzie).

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie