Drgania na kierownicy znacznie pogarszają komfort jazdy i świadczą o tym, że z samochodem nie jest wszystko w porządku. Nie należy tego bagatelizować, ponieważ przyczyny drgań mogą być poważne i bezpośrednio zagrażać bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Co może powodować drgania na kierownicy? Zabaw się w detektywa i sprawdź tych 5 najbardziej prawdopodobnych tropów.
- Źle wyważone koło – to niestety zmora, z którą bardzo trudno jest walczyć. Zbyt wielu wulkanizatorów nie przykłada się do swojej pracy, w efekcie czego koła są wyważane byle jak, na siłę „ozdabiane” obciążnikami, co nie tylko szpeci wygląd obręczy, ale także może powodować drgania w czasie jazdy. Dobry wulkanizator przed wyważeniem koła zawsze dokładnie je oczyści i usunie kamyki z bieżnika.
- Nierówne tarcze hamulcowe – w tym przypadku drgania będą przybierać na sile podczas hamowania. Jest to bardzo niebezpieczne, bo świadczy o uszkodzeniu tarcz, które mogły się odkształcić w wyniku gwałtownej zmiany temperatury. Czasami świadczy to także o nierówno zużytych klockach hamulcowych. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana kompletu tarcz i klocków – nie polecamy praktykowanego przez niektórych kierowców przetaczania tarcz.
- Uszkodzona opona lub felga – klasyka gatunku. Wibracje może powodować nawet nierównomiernie zużyty bieżnik. Wystarczy, że opona po lewej stronie osi ma bieżnik o grubości 2 mm, a ta po prawej 3 mm, by wystąpiły dokuczliwe wibracje. Czasami winy trzeba poszukać w obręczy. Skrzywiona lub wręcz pęknięta felga będzie powodować wibracje i wymaga natychmiastowej naprawy lub wymiany, ponieważ bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu jazdy.
- Awaria zawieszenia – drgania na kierownicy mogą powodować skrajnie zużyte amortyzatory przednie. Czasami jest to także wina luzów na przekładni kierowniczej lub na tzw. krzyżaku. Bywa również, że drgania powoduje zużyta końcówka drążka kierowniczego. Trzeba jak najszybciej jechać do warsztatu i usunąć wszelkie luzy, ponieważ są one bardzo niebezpieczne.
- Niedokręcone koło – to częsta przyczyna drgań w sytuacji, gdy kierowca ma dwa komplety kół i wymienia je samodzielnie, bez użycia klucza dynamometrycznego. Wówczas może się zdarzyć, że jedna ze śrub nie zostanie odpowiednio dokręcona i poluzuje się, doprowadzając do drgań. Jeśli felga nie przylega ściśle do piasty, to komfort jazdy będzie bardzo niski, a w skrajnym przypadku może nawet dojść do odpadnięcia koła!
Drgania na kierownicy są czytelnym sygnałem, że należy dokładnie przyjrzeć się podwoziu i kołom. Nie można tego lekceważyć, ponieważ drgania wpływają na przyspieszone zużycie zawieszenia, pogarszają komfort jazdy i mogą świadczyć o niebezpiecznej awarii