Chcesz kupić używany kabriolet? Koniecznie zwróć uwagę na te szczegóły!

Mateusz Nowak
29.08.2018

Jazda kabrioletem jest ogromną przyjemnością. Ponieważ klimat się zmienia i także w Polsce cieszymy się coraz dłuższymi i gorętszymi latami, przybywa osób zainteresowanych zakupem kabrioletu. Uwaga jednak! Jest to inwestycja obarczona sporym ryzykiem. Na rynku nie brakuje ofert samochodów ze składanym dachem, jednak stan większości z nich pozostawia wiele do życzenia. Jak nie dać się nabrać i nie kupić skarbonki bez dna? Oto szczegóły, na które bezwzględnie trzeba zwrócić uwagę.

Wypadkowa przeszłość

Największym błędem popełnianym przez nabywców używanych kabrioletów jest niedostateczna dokładność w badaniu przeszłości auta. Deklaracja sprzedawcy to zdecydowanie za mało. Kierujemy się zasadą ograniczonego zaufania i zlecamy przeprowadzenie precyzyjnych oględzin w warsztacie samochodowym – najlepiej mającym doświadczenie z kabrioletami.

W przypadku aut ze składanym dachem sprawdzenie wypadkowej przeszłości jest szczególnie ważne. Wszystko dlatego, że takie samochody mają specyficzną konstrukcję, której naprawa po kolizji jest skomplikowana, czasochłonna i zwyczajnie bardzo droga. Dlatego wielu właścicieli po wypadku decyduje się na byle jakie przywrócenie auta do sensownego stanu i sprzedaje je po bardzo atrakcyjnej cenie. Trzeba na to uważać.

Sprawdzenie poszycia dachu

W przypadku aut z tzw. miękkim dachem konieczne jest dokładne sprawdzenie poszycia. Szukamy jakichkolwiek przetarć i dziur – jeśli takie znajdziemy, jest to podstawą do znacznego obniżenia ceny (naprawa często jest nieopłacalna, a wymiana całego poszycia bardzo kosztowna).

Kabriolet z twardym dachem jest mniej ryzykownym zakupem, ale to nie oznacza, że możemy sobie odpuścić dokładne oględziny. Szukamy przede wszystkim ubytków i pęknięć lakieru oraz śladów korozji. Każdy taki defekt wiąże się z koniecznością ponownego polakierowania dachu, a w przypadku tego elementu jest to nieco bardziej skomplikowana (i tym samym droższa) procedura.

Sprawdzenie mechanizmu składania

Jeśli mamy do czynienia z kabrioletem starszej generacji, to z dużym prawdopodobieństwem dach będzie obsługiwany ręcznie. Zwracamy więc uwagę na to, czy nic się nie zacina, a przede wszystkim, czy po złożeniu dach zapewnia pełną szczelność.

Dach składany mechanicznie jest bardzo wygodnym, ale także kłopotliwym rozwiązaniem. Warto poprosić fachowca o sprawdzenie, czy mechanizm działa prawidłowo, a samemu zwrócić uwagę na ewentualne niepokojące dźwięki (piski, trzaski). Dach musi się składać i zamykać bez oporów oraz w rozsądnym czasie (zwykle jest to około 20-30 sekund).

Zakup używanego kabrioletu to spore ryzyko. Czasami nawet bardzo dokładne oględziny nie pozwolą wykryć wszystkich usterek. Dlatego dobra zasada brzmi: nigdy nie wydawaj całej dostępnej kwoty na samochód. Zostaw sobie bufor na ewentualne naprawy, które w przypadku kabrioletów bywają niezwykle kosztowne.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie