Większość kierowców lubi jeździć autostradami, ponieważ można na nich rozwinąć znaczną prędkość i podróżować w miarę komfortowo nawet przy dużym natężeniu ruchu. Jednak nawet na autostradzie może się przytrafić drobna awaria, która w tych okolicznościach urasta do rangi większego problemu. Dobrym przykładem będzie złapanie gumy. Z naszego poradnika dowiesz się, jak bezpiecznie wymienić koło na autostradzie i nie złamać obowiązujących przepisów.
Jeśli na horyzoncie nie widać MOP-u, czyli miejsca obsługi podróżnych, to nie kontynuuj jazdy na przebitej oponie. Jak najszybciej zjedź na pas awaryjny, czyli skrajny prawy oddzielony linią ciągłą. Zaparkuj jak najbliżej barierki. Załóż kamizelkę odblaskową i ustaw trójkąt awaryjny – na autostradzie musi się on znajdować w odległości 100 metrów za pojazdem.
Rada
Jeśli nie umiesz zmienić koła, nie masz zapasu lub zestawu naprawczego, to przejdź na drugą stronę barierki i wezwij pomoc drogową.
Pamiętaj również, aby powiadomić zarządcę autostrady o nieplanowanym postoju. Może on zdecydować o wysłaniu na miejsce ekipy drogowej, która zabezpieczy miejsce, w którym stoi Twój pojazd. Numer do zarządcy znajdziesz w Internecie lub też możesz skorzystać z przycisku SOS znajdującego się przy autostradzie.
Po ustawieniu trójkąta ostrzegawczego i założeniu kamizelki możesz zacząć wymieniać koło. Koniecznie upewnij się, że jest bezpiecznie – zrezygnuj z tego pomysłu, jeśli panują bardzo trudne warunki drogowe, jest duży ruch i ograniczona widoczność. W takiej sytuacji lepiej, a na pewno bezpieczniej będzie wezwać pomoc drogową.
Pamiętaj!
Na autostradzie obowiązuje całkowity zakaz holowania pojazdów.
Wymieniając koło cały czas kontroluj, czy nie wychodzisz za linię oddzielającą pas awaryjny. Zachowaj przytomność umysłu, skup się na wykonywanym zadaniu, nie rozpraszaj się pędem przejeżdżających pojazdów. Wymień koło jak najszybciej potrafisz, nie dbając o estetyczne ułożenie bagaży – poprawisz to po dojechaniu na MOP.
Koło wymienione? Możesz ruszać dalej, oczywiście po uprzednim złożeniu trójkąta ostrzegawczego. Zatrzymaj się na najbliższym MOP-ie i sprawdź poprawność dokręcenia śrub. Dopiero wtedy możesz podróżować z maksymalną dopuszczalną prędkością.