Bezawaryjny benzyniak? Mit! 7 najczęstszych awarii trapiących silniki benzynowe

Jerzy Biernacki
17.01.2016

Boisz się awaryjności aut z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi, dlatego szukasz dla siebie samochodu z jednostką benzynową? Uważaj, bo te motory także potrafią sprawiać masę kłopotów swoim właścicielom! Lista standardowych i powtarzalnych usterek silników benzynowych jest bardzo długa. My wybraliśmy te, które naprawdę mogą doprowadzić pechowego kierowcę do łez i spowodować poważną wyrwę w domowym budżecie. Oto 7 najczęstszych awarii trapiących silniki benzynowe.

  1. Cewki zapłonowe – typowa usterka, jaka może wystąpić w aucie napędzanym jednostką benzynową. Słyną z niej przede wszystkim samochody francuskie. Objawy to nierówna praca silnika, pogorszenie osiągów i problemy z odpalaniem, głównie na ciepło. Cewki bywają bardzo drogie, a za najbardziej awaryjne uchodzą te marki Sagem.
  2. Awaria uszczelki pod głowicą – bardzo częsty problem, niestety dość kosztowny w usunięciu. Nowa uszczelka nie jest może szczególnie droga, ale po jej wymianie konieczne jest także splanowanie głowicy, co pociąga za sobą istotne wydatki. Objawem wypalenia uszczelki jest znaczne ubywanie płynu chłodniczego i dymienie na biało. Ta usterka trapi przede wszystkim auta zasilane LPG.
  3. Nagar – odkłada się w głowicy i powoduje znaczne pogorszenie pracy silnika. Awaria jest dość typowa dla jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które pokonują krótkie dystanse. Aby jej uniknąć trzeba sporo jeździć, a przynajmniej tyle, aby silnik zdążył się rozgrzać przed dotarciem do celu podróży.
  4. Awarie wtryskiwaczy – tak, wtryskiwacze „padają” również w silnikach benzynowych. Ich obecność w nowoczesnych jednostkach staje się powszechna, ponieważ dzięki nim „benzyniak” staje się bardziej dynamiczny i oszczędny. Niestety, coś za coś. Kiepska jakość polskiego paliwa robi swoje. Awaria objawia się bardzo nierówną pracą silnika, a w końcu uniemożliwia normalną jazdę.
  5. Uszkodzenie wariatora zmiennych faz rozrządu – z tego rozwiązania korzysta wiele nowoczesnych konstrukcji, na czele z silnikami Hondy, Fiata i Opla. Wariator zapewnia jednostce bardzo dobre parametry pracy w górnym zakresie obrotów, jednak gdy już się zepsuje, to pociągnie za sobą spore koszty naprawy. Objawem jest głośna praca silnika po porannym rozruchu.
  6. Przepustnica – newralgiczny element wielu silników benzynowych. Przepustnica steruje ilością powietrza doprowadzanego do komory spalania. Jeśli ulegnie awarii, jednostka stanie się mało dynamiczna, będzie kiepsko wkręcać się na obroty. Wzrośnie również spalanie. Niestety, przepustnicy nie da się naprawić, pozostaje tylko wymiana, a jest to część bardzo droga.
  7. Awaria turbosprężarki i koła dwumasowego – oba podzespoły do niedawna kojarzone wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi, są już powszechnie stosowane także w jednostkach benzynowych. Co oczywiste dość często ulegają awariom – niestety drogim w naprawie. Można wspierać się rozwiązaniami pośrednimi, czyli regeneracją obu elementów, ale problem prędzej czy później powróci. Objawy? Uszkodzona turbosprężarka powoduje nadmierne dymienie i znaczny spadek osiągów silnika. Z kolei zużyte koło dwumasowe bardzo podnosi poziom drgań w kabinie, a w późniejszym czasie unieruchamia przekładnię.

Jak widzisz legendarna niezawodność silników benzynowych jest jedynie mitem i naprawdę nie ma tu żadnej reguły. Jeśli masz pecha i trafisz na auto mocno zużyte, to tak naprawdę typ napędzającej je jednostki ma drugorzędne znaczenie. Wydatków na pewno nie unikniesz.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie