5 najczęstszych awarii silników benzynowych – uważaj na niepokojące objawy

Mateusz Nowak
25.10.2015

Silniki benzynowe powszechnie uchodzą za zdecydowanie mniej awaryjne od swoich wysokoprężnych odpowiedników. To prawda, ale również one potrafią przysporzyć właścicielom aut sporo problemów. Uszkodzeniom głównie ulega osprzęt, choć zdarzają się też usterki typowo mechaniczne. Na które szczególnie powinniście uważać? Przygotowaliśmy dla Was ranking 5 najczęstszych awarii silników benzynowych.

  1. Cewki zapłonowe – elementy elektryki samochodowej w silniku benzynowym ulegają notorycznym awariom, w czym przodują auta francuskie. Wśród mechaników za szczególnie zawodne uchodzą cewki marki Sagem, nieco lepszą opinię mają produkty Bosch i Siemens. Objawy uszkodzenia cewki zapłonowej bardzo łatwo rozpoznać – silnik pracuje nierówno, jakby na 3 cylindrach i brakuje mu mocy. Utrudniony jest również zapłon. Bardzo często wraz z cewką lub cewkami awarii ulegają przewody zapłonowe lub świece.
  2. Przepustnica – kolejny element lubiący się psuć w silnikach benzynowych. Przepustnica odpowiada za doprowadzanie do komory spalania odpowiedniej ilości powietrza. W nowoczesnych samochodach jej działaniem steruje komputer. Najczęstsze awarie dotyczą zatem właśnie sterowania, ale zdarzają się również uszkodzenia mechaniki. W tym drugim przypadku konieczna będzie wymiana całej przepustnicy. Jej koszt jest niestety znaczny.
  3. Przepływomierz – z pozoru zwykła rurka, ale kluczowe znaczenie dla pracy silnika ma połączona z nią elektronika, czyli czujnik przepływu powietrza. Jeśli ulegnie awarii, to niestety czeka nas wymiana całego elementu. Przepływomierze notorycznie psują się w autach zasilanych LPG. Objawy, to nierówna praca silnika i podwyższone spalanie.
  4. Rozregulowane zawory – silniki benzynowe z reguły są bardzo odporne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne, ale często dochodzi w nich do rozregulowania zaworów ssących i wylotowych. Wówczas kierowca może wyczuć spadek mocy oraz charakterystyczny hałas wydobywający się z silnika. Pomoże regulacja, ale niestety nie w każdym modelu jest ona bezproblemowa. Czasami konieczna jest znaczna ingerencja w głowicę.
  5. Wypalona uszczelka pod głowicą – klasyka gatunku, która sama w sobie nie jest groźną awarią, ale zbagatelizowana może doprowadzić do bardzo poważnych problemów. Przez nieszczelną uszczelkę do silnika przedostaje się płyn chłodniczy, który rozrzedza olej i zmniejsza jego właściwości smarne. Znaczny ubytek płynu chłodzącego oraz wydobywający się z rury wydechowej biały dym niemal zawsze jest oznaką, że doszło do uszkodzenia uszczelki. Wówczas konieczna jest jej wymiana oraz ponowne planowanie głowicy.

Oczywiście istnieje cała masa innych awarii charakterystycznych dla silników benzynowych. Nie wspomnieliśmy jeszcze o powszechnym problemie wycieków oleju, głównie na łączeniu jednostki ze skrzynią biegów. Na szczęście większość usterek da się dość łatwo i tanio naprawić – nie dotyczy to tylko elektroniki.

Z pewnością jednak silnik benzynowy jest mniej kosztowny w serwisowaniu niż nowoczesny diesel. To powinno dać do myślenia kierowcom, którzy szukają nowego auta i nie chcą mieć problemów z drogą eksploatacją.

 

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie