W większości współcześnie produkowanych samochodów montowane jest koło dwumasowe. Jego funkcją jest tłumienie drgań generowanych przez silnik, a także ich neutralizowanie. Koło zamachowe dwumasowe to klasyczny przykład samochodowej części eksploatacyjnej, której żywotność jest ograniczona. Dwumas bywa bardzo wrażliwy na pewne czynniki, a uszkodzony daje jasne znaki dotyczące problemu. Jakie są objawy uszkodzenia dwumasy? Kiedy wymienić koło dwumasowe? Sprawdź!
Koło dwumasowe to nie pojedynczy element, a dwa metalowe koła o różnej średnicy, pomiędzy którymi znajduje się elastyczny element instalowany na gorąco. Koło zamachowe dwumasowe jest następcą koła jednomasowego. W poprzedniej generacji bardzo często można było spotkać się z szarpaniem podczas ruszania bądź zmiany biegów. Dwumas przenosi obroty znacznie płynniej oraz nie wprawia nadwozia w drgania, kiedy mocniej przyciśniemy pedał gazu lub sprzęgło. Pierwsze silniki, w jakich znalazł on zastosowanie to silniki wysokoprężne, które generują bardzo dużo nieprzyjemnych wibracji. Obecnie koło dwumasowe znajduje się już nie tylko w silnikach Diesla, ale i benzynowych.
Niestety, komfort jazdy okupiony jest faktem tego, że dwumasa jest częścią eksploatacyjną. Elastyczny łącznik zużywa się, na skutek czego jego skuteczność zostaje obniżona. To właśnie wtedy pojawiają się nieprzyjemne objawy zużycia dwumasy oraz konieczność jej wymiany. Jakie są objawy uszkodzenia koła dwumasowego?
W zależności od silnika, jego mocy, a także modelu samochodu, objawy zużycia dwumasy mogą być różne. Do najczęściej występujących zaliczamy:
Co ważne, nie zawsze objawy te muszą wskazywać na uszkodzenie dwumasy. Niekiedy mogą być to także objawy kończącego się sprzęgła czy uszkodzenia skrzyni biegów. Te i wiele więcej innych komponentów samochodowych oferuje sklep internetowy z częściami samochodowymi S-Auto.
To, ile czasu wytrzyma dwumasa, uzależnione jest od wielu czynników. To, co jej nie sprzyja to przede wszystkim częste jeżdżenie na niskich obrotach oraz gwałtowne przyspieszanie przy niskich obrotach czy też nieumiejętne korzystanie ze sprzęgła. Szybsze zużycie się koła zamachowego dwumasowego powoduje także długotrwałe jeżdżenie ze ślizgającym się sprzęgłem, ruszanie z drugiego biegu oraz tuning zwiększający moc silnika. Przeciętny przebieg auta, przy którym należy wymienić koło dwumasowe to 160 - 200 tys. km. Uszkodzenia mogą zdarzać się jednak zarówno o wiele szybciej, jak i o wiele później. Niektórzy kierowcy borykają się z problemem dwumasy już przy 60 tys. przejechanych kilometrów, inni zaś dopiero przy 400 tys. km.
Koszty związane z wymianą koła dwumasowego są zazwyczaj wysokie. W najpopularniejszych modelach samochodów jest to wydatek rzędu 2-3 tys. zł. Finalna cena elementu uzależniona jest od jednostki napędowej, producenta, a także wyboru części - zamiennik lub oryginał.
To, co należy mieć na uwadze to fakt, iż jazda z niesprawnym dwumasem bardzo często przyczynia się do zużycia sprzęgła. Decydując się na wymianę części, warto być przygotowanym na wymianę obu komponentów.
Komunikat prasowy