Przewody hamulcowe

Jerzy Biernacki
26.06.2019

Przewody hamulcowe są ważnym elementem samochodu i mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo.

Przewody hamulcowe są ważnym elementem samochodu i mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Rolą przewodów jest doprowadzenie z pompy hamulcowej ABS/ESP pod ciśnieniem płynu hamulcowego do elementów wykonawczych układu hamulcowego, takich jak: korektor siły hamowania, zaciski hamulcowe i cylinderki bębnów hamulcowych. Te same przewody stosuje się także w hydraulicznym sterowaniu sprzęgła.

Rodzaje przewodów hamulcowych

W Samochodach spotykane są dwa rodzaje przewodów:

  • Sztywne metalowe – najczęściej wykonane z miedzi montowane wzdłuż karoserii samochodu.
  • Elastyczne gumowe – montowane pomiędzy zaciskami, zawieszeniem samochodu i karoserią, umożliwiają swobodną pracę elementów zawieszenia samochodu.

Przewody hamulcowe elastyczne najczęściej wykonane są z gumy wzmacnianej zbrojeniem z tworzywa sztucznego z zaciśniętymi końcówkami na końcach przewodu. Dodatkowo przewody mogą być wyposażone w elementy mocujące, dodatkowe usztywnienia i osłony stosowane w miejscach narażonych na otarcia oraz wysoką temperaturę.

W niektórych samochodach sportowych, mocno obciążonych stosuje się elastyczne przewody hamulcowe w stalowym oplocie. W odróżnieniu od gumowych przewodów zbudowane są z tworzywa sztucznego pokrytego stalowym oplotem oraz zakutymi na nich końcówkami. Niektórzy producenci jak np. HEL Performance do produkcji przewodów używają oplotu jak i końcówek z stali kwasoodpornej co zapewnia odporność na warunki atmosferyczne, starzenie oraz korozję.

Przewody hamulcowe w stalowym oplocie w porównaniu do gumowych cechuje znacznie większa odporność na uszkodzenia mechaniczne, brak rozszerzania pod wpływem temperatury, odporność na starzenie materiału, oraz w przypadku samochodów używanych w sporcie możliwość stosowania wyczynowych płynów hamulcowych. Jedyną wadą przewodów hamulcowych w stalowym oplocie jest wyższy koszt zakupu samych przewodów, chodź wyższa cena może zrekompensować brak późniejszej wymiany, przewody posiadają dożywotnią gwarancję. Pełną ofertę przewodów hamulcowych w stalowym oplocie można znaleźć w sklepie topbrakes

Uszkodzenia przewodów hamulcowych

Najczęstszymi uszkodzeniami przewodów metalowych jest korozja oraz uszkodzenia mechaniczne, takie przewody należy wymienić.
Uszkodzenia przewodów elastycznych gumowych. Największy wpływ na uszkodzenia przewodów gumowych ma starzenie się gumy. Objawami kwalifikującymi się do wymiany są pęknięcia na powierzchni przewodów, rozwarstwienia gumy, wybrzuszenia świadczące o przedostaniu się płynu hamulcowego na do warstwy przewodu. Oprócz uszkodzeń elementów gumowych uszkodzeń mogą ulegać także metalowe końcówki które kiedy ulegają korozji należy wymienić.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie