Prawidłowe rozmieszczenie ładunków w transporcie

Krzysztof Jagielski
28.04.2020

Im więcej towarów można przewieźć za jednym razem, tym niższe koszty transportu. Trudno jednak mówić o oszczędnościach, jeśli część ładunku ulega zniszczeniu, dlatego towar musi być odpowiednio rozmieszczony i zabezpieczony. O jakich zasadach należy pamiętać?

Jaka masa ładunku?

Pierwszą kwestią jest dopilnowanie, by nie przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) pojazdu. Zbyt ciężki ładunek stanowi poważne zagrożenie i dla kierowcy, i dla innych uczestników ruchu, prócz tego przeładowany samochód szybciej się zużywa. Warto też mieć na uwadze, że niedopilnowanie tego obowiązku może skutkować wysoką karą finansową, sięgającą nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Druga kwestia to rozmieszczenie ładunku tak, by nie przekroczyć maksymalnego nacisku na osie samochodu ciężarowego. Zgodnie z obowiązującymi normami, najczęściej są to wartości 8, 10 albo 11,5 t na jedną oś. Przekroczenie tej wartości nie musi oznaczać, że ładunek jest zbyt ciężki, towar może być po prostu nierównomiernie rozmieszczony.

Właśnie z tego względu bardzo ważne jest prawidłowe wyznaczenie środka ciężkości ładunku. Towar należy tak ułożyć, by najcięższe pakunki znalazły się na samym dole, podczas gdy lżejsze paczki trafiają na wierzch, co przy okazji będzie dla nich dodatkową ochroną przed zniszczeniem. Jeśli towar jest rozładowywany w kilku miejscach, zawsze trzeba sprawdzić, czy pozostały w aucie ładunek równomiernie obciąża pojazd i jest właściwie zabezpieczony.

Jak zabezpieczyć ładunek?

Ułożony w samochodzie towar raczej nie zachowa przez całą drogę tej samej pozycji, dlatego musi zostać dobrze zabezpieczony. Wybór metody zabezpieczenia zależy od rodzaju przewożonego towaru, ale najczęściej są to odciągi (np. łańcuchy, taśmy, stalowe liny), siatki zabezpieczające, uchwyty i haki, belki, maty antypoślizgowe, worki sztauerskie. Dodatkowym wsparciem mogą być dostępne np. na pro-trans.pl wskaźniki przechyłu i wstrząsu, które informują o tym, że ładunek jest zagrożony i może dojść do wypadku.

Zabezpieczenia zwiększają stabilność całego ładunku, chronią kierowcę i pomagają zminimalizować straty wynikające ze zniszczenia źle przewożonych towarów. Trzeba tylko pamiętać, że wszystkie te środki zabezpieczające wliczają się do wartości wskaźnika DMC.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie