Objawy zużytych tulei i sworzni wahacza

Jerzy Biernacki
28.09.2022

Wahacz to absolutnie kluczowy element zawieszenia pojazdu. Znajdujące się w nim tuleje są właściwie jedynym, co oddziela nadwozie samochodu od stalowych części zawieszenia. Dlatego dbanie o wahacze jest szalenie ważne. Same wahacze rzadko ulegają usterkom, czego nie można powiedzieć o tulejach metalowo-gumowych i sworzniach. Jakie są objawy ich uszkodzenia?

Głuche stuki

Zwykle pierwszym, na co zwróci uwagę kierowca, są nieprzyjemne stuki dobiegające z przedniego koła. Stuk pojawia się po wjechaniu w dziurę lub podczas przejazdu nierówną nawierzchnią, na przykład wybrukowaną. Jest to wyraźny sygnał, że trzeba dokładnie sprawdzić całe zawieszenie, z akcentem na tuleje wahaczy i sworznie.

Luźne koło

Prostym sposobem na zdiagnozowanie uszkodzenia sworzni wahacza jest test… kopnięcia w koło. Podnieś samochód na podnośniku, a następnie mocno kopnij w podejrzane koło. Jeśli bez oporu zmieni ono położenie, to możesz mieć pewność, że trzeba bliżej przyjrzeć się wahaczom, a zwłaszcza sworzniom.

Niepewne zachowanie samochodu na drodze

Auto z uszkodzonymi tulejami czy sworzniami wahacza jest bardzo niepewne w prowadzeniu. Kierowca może mieć wrażenie, jakby przez cały czas jechał w koleinach. Precyzja układu kierowniczego? Brak. Stabilna jazda na wprost z dużą prędkością? Wykluczone. Jazda autem z zużytymi wahaczami jest nieprzyjemna, a na dłuższą metę także niebezpieczna.

Myszkowanie auta podczas przyspieszania i hamowania

Dość charakterystycznym objawem problemów z wahaczami jest to, że podczas dynamicznego ruszania przód samochodu „ucieka” w przeciwną stronę niż chce tego kierowca. Podobnie auto zachowuje się podczas gwałtownego hamowania. Nie trzeba chyba dodawać, że drastycznie pogarsza to komfort jazdy i jest niemożliwe do przeoczenia przez kierowcę znającego swój samochód.

Jeśli obserwujesz którekolwiek z tych objawów, to nie zwlekaj z wizytą na stacji diagnostycznej lub od razu umów się na oględziny w sprawdzonym warsztacie. Jazda z niesprawnymi wahaczami jest bardzo niebezpieczna, szczególnie przy dużej prędkości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie