Najczęstsze (i kosztowne!) błędy popełniane w zakładach wulkanizacyjnych

Remigisz Szulc
13.01.2020

W polskich warunkach klimatycznych mało który kierowca może sobie pozwolić na to, aby zrezygnować z sezonowej wymiany ogumienia. Tę czynność z reguły zleca się profesjonalnemu zakładowi wulkanizacyjnemu. Właściciel samochodu ma prawo oczekiwać, że usługa zostanie wykonana zgodnie ze sztuką, ale życie uczy, że bardzo różnie z tym bywa. Pracownicy zakładów wulkanizacyjnych, także tych renomowanych, potrafią popełnić podstawowe błędy, za które niestety najczęściej płaci klient – jeśli w porę nie zorientuje się, że coś jest nie tak. Te szczególnie kosztowne wymieniamy w naszym poradniku.

Uszkodzenie czujników ciśnienia

Można napisać, że dziś to już normalka. Posiadacze samochodów wyposażonych w czujniki ciśnienia w ogumieniu muszą się niestety liczyć z tym, że niedoświadczony czy po prostu nieuważny pracownik zakładu wulkanizacyjnego uszkodzi ten element podczas wymiany opon. Najgorsze jest to, że usterka nie musi się ujawnić od razu. System potrafi wyświetlić błąd dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, a wtedy zakład ma już wymówkę, że to na pewno nie jego wina.

Ważne!

Jeden czujnik ciśnienia w oponach potrafi kosztować kilkaset złotych!

Uszkodzenie opony

Aby uszkodzić oponę podczas wymiany na montażownicy, trzeba się bardzo postarać lub nie umieć obsługiwać tego urządzenia. Takie sytuacje niestety także się zdarzają. Właściciel samochodu nie zauważy defektu od razu, zwłaszcza jeśli z opony nie schodzi ciśnienie. Uszkodzenie jej struktury jest jednak bardzo niebezpieczne, ponieważ nie ma już pewności, jak opona zachowa się w ekstremalnych warunkach, np. podczas gwałtownego hamowania przy dużej prędkości.

Uszkodzenie felgi

Pracownicy zakładów wulkanizacyjnych, zwłaszcza w gorącym okresie (wiosna i późna jesień) niespecjalnie przejmują się tym, że klient powierzył im cenną rzecz i oczekuje ostrożnego obchodzenia się z nią. Koło się zapiekło i nie chce zejść z piasty? Młot pomoże!

Brutalne traktowanie kół samochodowych w warsztatach wulkanizacyjnych jest na porządku dziennym. Dlatego sugerujemy, aby przed odebraniem samochodu i zapłaceniem za usługę dokładnie obejrzeć felgi w poszukiwaniu uszkodzeń z winy pracownika zakładu – warto to również zrobić przed rozpoczęciem wymiany opon, najlepiej w obecności właściciela warsztatu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie