Komunikat „check engine” - co robić?

Marek Szydełko
26.10.2017

Jedziesz sobie spokojnie samochodem, aż tu nagle niespodzianka: na zegarach pojawia się złowieszcza kontrolka „check engine”, która sugeruje jakiś problem z silnikiem. W niektórych autach konsekwencją jest ograniczenie mocy jednostki, w innych nie występują żadne dodatkowe objawy. Nie mamy dla Ciebie dobrej informacji. Ten komunikat może świadczyć o dowolnej usterce, której zdiagnozowanie wcale nie musi być proste.

Chwilowy kaprys

Jeśli masz szczęście, to pojawienie się kontrolki „check engine” nie będzie miało żadnych przykrych konsekwencji. Po wyłączeniu i ponownym odpaleniu silnika komunikat zniknie, jednostka będzie pracować normalnie i szybko zapomnisz o tym niepokojącym incydencie.

Wszystkie współczesne samochody są wyposażone w mnóstwo układów elektronicznych, które czasami lubią płatać figle. Wystarczy, że wjedziesz w głębszą kałużę lub zatankujesz nieco gorsze paliwo, aby za chwilę na zegarach pojawił się komunikat „check engine”. Wcale nie świadczy to jednak o awarii. Oby tak było w Twoim przypadku!

Poważniejszy problem

Jeśli komunikat nie gaśnie nawet po ponownym odpaleniu silnika, to możesz mieć już pewność, że doszło do jakiejś awarii. Teraz pozostaje najważniejsze pytanie: co się zepsuło? Niestety, ale lista potencjalnych usterek jest bardzo długa. Najczęściej wina leży po stronie:

  • Awarii sondy lambda,
  • Awarii filtra DPF lub sterującej nim elektroniki (w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych),
  • Usterki układu elektrycznego (cewki, przewody, świece),
  • Awaria układu doładowania (turbosprężarka, czujniki, uszkodzony intercooler),
  • Problem ze sterowaniem (moduł silnika, oprogramowanie),
  • Przestawiony rozrząd,
  • Woda w filtrze paliwa,
  • Niski poziom oleju silnikowego,
  • Nieprawidłowe ciśnienie w silniku,
  • Awaria układu wtryskowego.

Sporo tego, prawda? Dlatego w przypadku pojawienia się komunikatu „check engine”, który nie gaśnie lub powraca w krótkich odstępach czasu, jak najszybciej umów się na diagnostykę silnika w serwisie – jeśli samochód jest na gwarancji, musi to być Autoryzowana Stacja Obsługi.

Dalsze postępowanie

W przypadku nowoczesnych samochodów zdiagnozowanie usterki jest praktycznie niemożliwe bez podłączenia auta do komputera serwisowego. Fachowiec po odczytaniu kodów błędów ustali, który podzespół może odpowiadać za powstanie problemu.

Czasami sytuacja jest bardziej skomplikowana, bo komputer pokazuje kilka błędów, co oznacza, że konieczne jest zastosowanie metody na chybił-trafił. Wybiera się najbardziej prawdopodobną usterkę i ją usuwa, a jeśli to nie pomaga, szukamy dalej.

Wyświetlenie się komunikatu „check engine” jest zatem potencjalnie bardzo poważnym problemem dla właściciela samochodu. Jeśli będziesz mieć szczęście, to kontrolka więcej się już nie pojawi, ale równie dobrze możesz stracić mnóstwo czasu i pieniędzy na ustalenie, co tak naprawdę się zepsuło.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie