Jaki olej silnikowy do ciągnika rolniczego?

Piotr Kowalczyk
17.05.2022

Wybór olejów silnikowych jest tak szeroki, że chcąc samodzielnie dobrać produkt odpowiedni do naszego ciągnika, możemy się nieco pogubić. Na opakowaniach jest sporo informacji, ale jak je odczytać i interpretować? Przyjrzyjmy się podstawowym kryteriom oceny, by łatwiej było ustalić jaki olej silnikowy do ciągnika rolniczego będzie dla nas najlepszy.

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest prostsza, niż by się mogło wydawać. Mianowicie olej wymieniamy zgodnie z wytycznymi producenta ciągnika. Zazwyczaj zalecenia mówią o wymianie oleju co 400-600 mth. Na ogół wyjątkiem jest pierwsza wymiana oleju w nowych maszynach. Jednak ciągniki prosto z fabryki, zazwyczaj objęte są opieką serwisową dilera, więc należy pytać u źródła. Maszyny objęte gwarancją serwisujemy zgodnie z oczekiwaniami producenta, ale co później? Później też. Nie warto rezygnować z terminowej wymiany oleju silnikowego i filtra, gdyż iluzoryczna oszczędność może na dłuższą metę być przyczyna awarii, której usuniecie, będzie nieporównywalnie drogie w stosunku do prawidłowo prowadzonych czynności obsługowych.

Oleje silnikowe do ciągników rolniczych

Pierwsza klasyfikacja olejów, jaka rzuca się w oczy to podział na oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Powszechnie znana jest teoria, że stare silniki nie powinny pracować na olejach syntetycznych. Pewnie w niektórych przypadkach jest to prawda, ale podstawowym źródłem wiedzy, o tym, jaki olej jest odpowiedni do ciągnika, powinna być instrukcja maszyny lub zalecenia jej producenta. 

Jedną z kluczowych cech oleju silnikowego jest jego lepkość. Jej oznaczenie bez problemu znajdziemy na opakowaniu (np. 5W40). Symbole te określają przedziały temperatur, w których olej zachowuje swoje właściwości. Przed literą W znajdziemy parametr odnoszący się do lepkości w niskich temperaturach. Im mniejsza wartość, tym większe mrozy olej dobrze znosi. Druga część oznaczenia dostarcza nam informacji o właściwościach oleju w wysokich temperaturach. Z klasy lepkości oleju wynika między innymi trwałość powłoki, jaką pokrywa smarowane części silnika, jednak nie zawsze podbijanie tego parametru jest pożądane, bowiem wraz z nim wzrasta trudność oczyszczania oleju i opory podczas uruchamiania zimnego silnika. Należy więc zachować swego rodzaju umiar i pamiętać, że optymalna lepkość zawsze jest podana w materiałach producenta.

Oleje i smary na stronie aldomarket.pl

Jakość oleju silnikowego

Najczęściej stosowane oznaczenia dotyczące przeznaczenia oleju do różnych typów silników bazują na dwuliterowym kodzie. Pierwsza z nich określa rodzaj paliwa, S to silnik benzynowe, a C to diesle. Druga litera oznacza poziom norm, jakie spełnia taki produkt. Zachowano tu kolejność alfabetyczną, gdzie A odpowiada najniższym standardom. Jednak tego kryterium także nie powinniśmy traktować jednoznacznie. Różne typy siników diesla wymagają różnych parametrów oleju i nie koniecznie olej w teorii wyższej klasy, będzie optymalny dla naszej maszyny. Więc po raz kolejny odsyłam do wytycznych producenta. Jeżeli nie chcemy stosować oleju rekomendowanej marki, na podstawie powyższych informacji wybierzmy zamiennik odpowiadający parametrom widocznym w zaleceniach. 

Sprawdź pełną ofertę części zamiennych do maszyn rolniczych na aldomarket.pl

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie