Chcesz dbać o silnik w Twoim samochodzie? Wystrzegaj się tych błędów!

Piotr Kowalczyk
06.04.2020

Każdy (no, może prawie każdy) właściciel samochodu wie, że najbardziej skomplikowanym i przez to kosztownym w naprawie elementem jego auta jest silnik. Jednostka napędowa decyduje o osiągach, zużyciu paliwa i ogólnych wrażeniach z jazdy. To wystarczający powód, aby choć w minimalnym stopniu o nią dbać. Wcale nie wymaga to jakichś szczególnych zabiegów. Wystarczy uniknąć często popełnianych błędów, które mają ogromny wpływ na skrócenie trwałości silnika. Wymieniamy je w naszym poradniku.

„Pałowanie” na zimnym

To domena nie tylko młodych kierowców. Gwałtowne ruszanie i wysokie kręcenie zimnego silnika jest prostą drogą do poważnych problemów. Wszystko przez to, że nierozgrzany olej silnikowy nie zdążył jeszcze dotrzeć do wszystkich elementów ulegających tarciom, co może skutkować kosztownymi awariami. Zasada jest prosta: na żwawszą jazdę możemy sobie pozwolić dopiero wtedy, gdy temperatura silnika wynosi minimum 60 stopni Celsjusza.

Zbyt rzadka wymiana oleju silnikowego

Naprawdę wielu kierowców uważa, że zalecenia producentów to gruba przesada i sposób na drenowanie kieszeni klientów. Niestety, takie myślenie nie prowadzi do niczego dobrego. Wymiana oleju silnikowego co 10-15 tysięcy kilometrów nie jest aż tak dużym kosztem, by odwlekać ją o dodatkowy dystans, często dwukrotnie przekroczony. Pamiętaj również, że jeśli jeździsz mało, to olej silnikowy należy wymieniać minimum raz w roku.

Stosowanie nieodpowiedniego oleju

Jakość, a dokładniej klasa lepkości oleju naprawdę mają znaczenie dla silnika! Współczesne jednostki napędowe są bardzo wrażliwe na to, co się do nich wlewa. Jest to również skutek stosowania coraz gorszych materiałów. Dlatego jeśli nie chcesz narobić sobie poważnych kosztów w imię symbolicznych oszczędności, to ściśle stosuj się do zaleceń producenta odnośnie do rodzaju oleju silnikowego.

Jazda ze zbyt niskimi obrotami

Nie brakuje kierowców, którzy są tak zapatrzeni w eco driving, że potrafią wrzucić piąty bieg już przy prędkości 40 km/h. I o ile nie jest to jakąś wielką zbrodnią w przypadku nowoczesnego silnika wysokoprężnego czy małej, doładowanej benzyny, o tyle taki styl jazdy silnikiem wolnossącym przyspieszy poważną awarię. Dla takich jednostek najbezpieczniejsze jest zmienianie biegów przy prędkości obrotowej między 2500-3500 obr/min.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie