Samochody użytkowe stanowią osobną kategorię pojazdów oferowanych na rynku wtórnym. Mało kto oczekuje od nich perfekcyjnego stanu technicznego, a tym bardziej wizualnego – w końcu mamy świadomość, że takie auta służą do pracy i nikt się nad nimi specjalnie nie rozczula. Jeśli jednak szukasz używanego busa, to masz prawo oczekiwać, że pojazd nie okaże się złomem na kołach. W celu zminimalizowania ryzyka koniecznie zwróć uwagę na kilka szczegółów podczas oględzin.
Od tego zawsze zaczynamy, ponieważ stan przedziału bagażowego powie nam wiele o sposobie dotychczasowej eksploatacji samochodu dostawczego. Jeśli widzisz, że ściany przedziału są zdemolowane, powgniatane i porysowane, to raczej spodziewaj się, że auto służyło jako bagażówka czy bus do przewożenia elementów stalowych, rur etc.
Jeśli ściany są w dobrym stanie, natomiast podłoga została mocno uszkodzona, jest brudna, a w każdej szczelinie znajdujesz pył i niewielkie fragmenty gruzu, to samochód najprawdopodobniej służył do przewozu materiałów budowlanych.
Oczywiście może się również zdarzyć, że trafisz na busa z bardzo ładnie utrzymanym przedziałem bagażowym, który służył do przewozu mebli, sprzętu AGD czy ubrań do second handów. To dobry punkt wyjścia do dalszych oględzin i takim autem na pewno warto się zainteresować.
To właśnie podwozie najlepiej zdradza, w jaki sposób bus był użytkowany i czy poprzedni właściciel dbał o ten pojazd. Jeśli zawieszenie jest w tragicznym stanie technicznym, tylna oś nadaje się do kapitalnego remontu, auto wyraźnie „siedzi” z tyłu, to sprawa jest jasna – bus musiał być regularnie przeładowywany. Zakup tego egzemplarza może się wiązać ze sporym ryzykiem i wysokimi kosztami napraw, dlatego lepiej szukaj dalej.
Większość osób oglądających używane busy skupia się na pracy jednostki napędowej. Tymczasem to właśnie skrzynia biegów może nam sporo powiedzieć o kondycji i dotychczasowej historii tego pojazdu.
Jeśli automatyczna przekładnia wyraźnie szarpie i przeciąga biegi, a manualna pracuje z oporem, pojawia się efekt ślizgania się sprzęgła, to możesz już podejrzewać, że bus ma za sobą ciężkie przejścia – prawdopodobnie był przeładowywany oraz służył za holownik.
Na koniec dokładnie sprawdź poszycie busa, nie tylko pod kątem śladów napraw powypadkowych, ale także korozji. Niestety, jest to typowa przypadłość samochodów użytkowych, z którą trudno jest walczyć – jeśli korozja jest już zaawansowana, to radzimy odpuścić sobie zakup takiego egzemplarza.