Zakup używanego busa – na co zwrócić uwagę?

Marek Szydełko
28.03.2022

Samochody użytkowe stanowią osobną kategorię pojazdów oferowanych na rynku wtórnym. Mało kto oczekuje od nich perfekcyjnego stanu technicznego, a tym bardziej wizualnego – w końcu mamy świadomość, że takie auta służą do pracy i nikt się nad nimi specjalnie nie rozczula. Jeśli jednak szukasz używanego busa, to masz prawo oczekiwać, że pojazd nie okaże się złomem na kołach. W celu zminimalizowania ryzyka koniecznie zwróć uwagę na kilka szczegółów podczas oględzin.

Stan przedziału bagażowego

Od tego zawsze zaczynamy, ponieważ stan przedziału bagażowego powie nam wiele o sposobie dotychczasowej eksploatacji samochodu dostawczego. Jeśli widzisz, że ściany przedziału są zdemolowane, powgniatane i porysowane, to raczej spodziewaj się, że auto służyło jako bagażówka czy bus do przewożenia elementów stalowych, rur etc.

Jeśli ściany są w dobrym stanie, natomiast podłoga została mocno uszkodzona, jest brudna, a w każdej szczelinie znajdujesz pył i niewielkie fragmenty gruzu, to samochód najprawdopodobniej służył do przewozu materiałów budowlanych.

Oczywiście może się również zdarzyć, że trafisz na busa z bardzo ładnie utrzymanym przedziałem bagażowym, który służył do przewozu mebli, sprzętu AGD czy ubrań do second handów. To dobry punkt wyjścia do dalszych oględzin i takim autem na pewno warto się zainteresować.

Stan podwozia, z akcentem na tylną oś

To właśnie podwozie najlepiej zdradza, w jaki sposób bus był użytkowany i czy poprzedni właściciel dbał o ten pojazd. Jeśli zawieszenie jest w tragicznym stanie technicznym, tylna oś nadaje się do kapitalnego remontu, auto wyraźnie „siedzi” z tyłu, to sprawa jest jasna – bus musiał być regularnie przeładowywany. Zakup tego egzemplarza może się wiązać ze sporym ryzykiem i wysokimi kosztami napraw, dlatego lepiej szukaj dalej.

Praca skrzyni biegów

Większość osób oglądających używane busy skupia się na pracy jednostki napędowej. Tymczasem to właśnie skrzynia biegów może nam sporo powiedzieć o kondycji i dotychczasowej historii tego pojazdu.

Jeśli automatyczna przekładnia wyraźnie szarpie i przeciąga biegi, a manualna pracuje z oporem, pojawia się efekt ślizgania się sprzęgła, to możesz już podejrzewać, że bus ma za sobą ciężkie przejścia – prawdopodobnie był przeładowywany oraz służył za holownik.

Stan blacharski

Na koniec dokładnie sprawdź poszycie busa, nie tylko pod kątem śladów napraw powypadkowych, ale także korozji. Niestety, jest to typowa przypadłość samochodów użytkowych, z którą trudno jest walczyć – jeśli korozja jest już zaawansowana, to radzimy odpuścić sobie zakup takiego egzemplarza.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie