Niedawno zdałeś prawo jazdy, lub w końcu nadeszła długo wyczekiwana chwila, gdy możesz kupić swój pierwszy motocykl? W takim razie, poza doborem dla siebie odpowiedniej maszyny, pamiętaj również o wszelakich formalnościach, które związane są z zakupem motocykla.
Oto informacje, które będą absolutnie niezbędna dla wszystkich osób, które kupują lub mają w planach kupić motocykl.
Jeżeli kupujemy motocykl z salonu, lub od importera, zostanie nam wręczona również faktura. Pamiętajmy, że jest ona niezbędna również po jakimś czasie – to dowód zakupu, więc będzie potrzebna nie tylko podczas rejestracji pojazdu, ale również w przypadku, gdy motocykla będą dotykać problemy, a nadal będzie on na gwarancji.
Podobnie z umową kupna-sprzedaży motocykla – będzie nam ona potrzebna do zarejestrowania motocykla, jednak jeżeli zakupimy pojazd, który będziemy chcieli zwrócić (np. nie zostaliśmy poinformowani o obecnych problemach technicznych), umowa będzie nas odpowiednio chronić.
Należy pamiętać, że umowy mogą mieć bardzo dowolny kształt, co sprawia, że będą się od siebie różnić. Należy jednak pamiętać, aby w umowie zawarte były dokładne dane obu stron transakcji, a także dane samego motocykla. Jeżeli ma on wady, warto wpisać je w umowie – wtedy nie można mieć o nie pretensji (zabezpieczenie osoby sprzedającej), jednak jeżeli pojawią się inne problemy, możemy dociekać swoich praw – w końcu nie zostały wymienione w miejscu, gdzie powinny, pomimo tego, że taki fragment istniał w umowie.
Pamiętajmy, że kluczowy jest również numer VIN motocykla, warto sprawdzić, czy nie popełniło się w nim literówki. Warto również upewnić się, że dane osoby na umowie pokrywają się z realnymi danymi osoby sprzedającej, warto więc zobaczyć jej dowód tożsamości.
Kiedy chcemy zakupić motocykl, warto mieć przygotowaną własną umowę, wydrukowaną w dwóch egzemplarzach – jest wiele miejsc w sieci, gdzie takie umowy można pobrać zupełnie za darmo, mając jednocześnie pewność, że zawierają one wszystko, co niezbędne.
Zanim wsiądziemy na nasz motocykl, konieczne jest jego ubezpieczanie – oczywiście, podstawowym ubezpieczeniem OC. Należy pamiętać, że musi ono zachowywać ciągłość, a jeżeli będzie inaczej, mogą czekać na nas kary w kwocie nawet około750 zł.
Jeżeli kupujemy motocykl używany i już ubezpieczony, kluczowe jest poinformowanie instytucji, która nas ubezpiecza, że dany pojazd zmienił właściciela, i teraz my nim jesteśmy. Należy oczekiwać, że nowe wyliczenia mogą sprawić, że konieczna będzie dopłata do ubezpieczenia, jednak najczęściej jest ona symboliczna.
Najczęściej podatku nie da się ominąć – jeżeli kupujemy konkretny motocykl na umowę kupna-sprzedaży, wtedy mamy 14 dni na to, by zapłacić podatek PCC (od wzbogacenia się), którego wartość wynosi 2 %. W tym przypadku warto pamiętać o istotnej zasadzie – nie należy wpisywać niższej kwoty zakupu motocykla, aby obniżać wartość podatku. Jeżeli bowiem będziemy chcieli go zwrócić i odzyskać swoje pieniądze (motor może mieć np. ukryte wady), wtedy odzyskamy tylko tyle, ile wpisane jest na umowie, i nie mamy prawnych szansa na to, by udowodnić, że zapłaciliśmy sprzedającemu nam motocykl więcej – w końcu podpisaliśmy umowę z taką, a nie inną kwotą.
Z podatku PCC są jednak zwolnione motocykle sprowadzone do Polski z terenów Unii Europejskiej, kupione na fakturę (dlatego warto sprawdzać, czy ktoś ją wystawia, czy nie) oraz te, których wartość jest niższa, niż 1000 zł.
Każdy pojazd zarejestrowany w Polsce po 1 lipca 1999 roku posiada kartę pojazdu. Musimy ją otrzymać od sprzedającego, gdyż w innym wypadku nie będzie możliwości zarejestrowania przez nas motocykla.
Aby zarejestrować nasz motocykl, będziemy potrzebować dowodu zakupu (najczęściej jest to albo faktura, albo umowa kupna-sprzedaży motocykla), dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, starych tablicy rejestracyjnych (jeżeli motocykl kupujemy używany), ważnego badania technicznego (nie dotyczy motocykli w wieku do 3 lat), wniosku o rejestrację motocykla oraz potwierdzenia wniesione opłaty za rejestrację. Dodatkowo konieczne jest posiadanie przy sobie dowodu tożsamości, a z tymi wszystkimi dokumentami należy udać się do właściwego nam Wydziału Komunikacji.
Partnerem publikacji jest Motomio.pl