Gałka zmiany biegów, szczególnie w samochodzie ze skrzynią manualną, już po kilku latach może być dość mocno zużyta i szpecić wnętrze pojazdu. Na szczęście jej wymiana nie jest niczym skomplikowanym i poradzi sobie z tym każdy majsterkowicz. Podpowiadamy, jak się za to zabrać.
Nie musi to być gałka oryginalna. Ważne, aby pasowała do Twojego modelu samochodu. Inspiracji możesz poszukać na forach i profilach facebookowych dla fanów danego auta, wśród których na pewno są osoby, które już wymieniły gałkę na inną i podzielą się swoimi doświadczeniami. Duży wybór zamienników gałek znajdziesz też na popularnym chińskim portalu aukcyjnym.
Procedura demontażu może się znacząco różnić w zależności od modelu samochodu. Zwykle jest tak, że najpierw trzeba ściągnąć mieszek skrzyni biegów, a następnie wykręcić lub wyciągnąć gałkę, ewentualnie zdejmując zawleczkę czy inne zabezpieczenie przed jej wypadaniem.
Jeśli gałka jest dedykowana temu modelowi samochodu, to jej montaż powinien odbyć się na zasadzie plug&play. W przeciwnym razie spodziewaj się drobnych przeróbek, na przykład konieczności zastosowania własnego patentu na zabezpieczenie gałki przed wypadaniem.
Uwaga!
Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku automatycznej skrzyni biegów, upewniając się, że przycisk zwalniający blokadę zmiany biegów działa.
Po wymianie gałki pozostaje już tylko nasunąć mieszek i odbyć jazdę próbną, aby ocenić, czy zmiana biegów następuje prawidłowo, czy nic nie haczy oraz czy gałka nie ma luzu.