Twoje auto nie jest przystosowane do spalania paliwa E10? Sprawdź, co musisz zrobić

Piotr Kowalczyk
17.01.2024

Od 1 stycznia 2024 roku na stacjach benzynowych w Polsce pojawił się nowy rodzaj paliwa – benzyna bezołowiowa E10. Zawiera ona do 10% biokomponentów. Większość współczesnych samochodów, praktycznie wszystkie wyprodukowane po 2004 roku, może jeździć na takim paliwie. Twoje nie? W takim razie sprawdź, co musisz zrobić w tej sytuacji.

Tankuj paliwo premium

Jedynym wyjściem jest tankowanie samochodu droższym paliwem E5 – pod tym oznaczeniem kryje się dawna benzyna Pb 98. Dopłacając kilkadziesiąt groszy na litrze nie ryzykujesz, że układ paliwowy w Twoim leciwym aucie zacznie szwankować w wyniku spalania nieodpowiedniego paliwa.

Okazjonalne zatankowanie E10 nie powinno zaszkodzić

Jeśli jesteś w sytuacji awaryjnej, na stacji nie ma akurat benzyny E5, a musisz zatankować choć kilkanaście litrów, by dojechać do domu, to nie masz się czego bać. Jednorazowe nalanie do baku benzyny E10 nie spowoduje żadnych szkód, o ile w niedługim czasie zatankujesz prawidłową benzynę.

Modyfikacja układu paliwowego

Niektóre warsztaty mogą się podjąć przystosowania układu paliwowego w starszym aucie do spalania benzyny E10, co w głównej mierze polega na wymianie przewodów paliwowych i uszczelnień. Może się jednak okazać, że jest to operacja zupełnie nieopłacalna – zwłaszcza, jeśli masz youngtimera i jeździsz nim sporadycznie.

Dodatkowo zaleca się, aby posiadacze rzadziej eksploatowanych aut oraz samochodów zasilanych LPG, również nie tankowali paliwa E10, tylko E5, co będzie bezpieczniejsze dla sporadyczne użytkowanego układu paliwowego.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie