Tuning układu wydechowego – zalety i wady

Marek Szydełko
12.11.2021

Układ wydechowy samochodu pełni bardzo ważną funkcję. Z jednej strony wyprowadza spaliny z silnika do atmosfery, z drugiej, poprzez katalizator i filtr cząstek stałych, chroni środowisko przed nadmiernym zanieczyszczeniem. Wielu kierowców decyduje się na zmodyfikowanie układu w taki sposób, aby brzmiał rasowo, a przy tym nie dławił jednostki napędowej, co powinno delikatnie poprawić osiągi auta. Czy taki tuning ma rzeczywiście sens? Poznaj zalety i wady tego rozwiązania.

Co zyskasz dzięki tuningowi układu wydechowego?

Podstawową korzyścią i główną motywacją do zmodyfikowania układu wydechowego w samochodzie jest oczywiście poprawa jego walorów akustycznych. Wielu właścicielom zależy na tym, aby samochód brzmiał rasowo, niczym auto wyczynowe czy klasyczny amerykański musle car. Podobny efekt można osiągnąć właśnie poprzez wymianę elementów układu wydechowego.

Warto także dodać, że zastosowanie sportowego wydechu, o większym przekroju i z mniejszą liczbą kształtek, powinno odczuwalnie poprawić dynamikę samochodu. Nie można oczywiście oczekiwać tutaj cudów, natomiast efekt może być całkiem niezły, nawet w przypadku auta z silnikiem wolnossącym – szczególnie, jeśli stary wydech był już mocno skorodowany, a katalizator już dawno nie spełniał swojej funkcji i tylko dławił jednostkę napędową.

Pamiętaj o wadach takiej modyfikacji

Tuning układu wydechowego na pewno nie jest rozwiązaniem, które można polecić każdemu. Najważniejszą wadą tej modyfikacji jest znaczne zwiększenie hałasu podczas jazdy. Jeśli zamierzasz podróżować tym samochodem na co dzień, w tym z rodziną, to lepiej dobrze się nad tym zastanów – głośność wydechu na dłuższą metę może być nie do zniesienia i powodować solidny ból głowy po przejechaniu kilkuset kilometrów.

Kolejną wadą są wysokie koszty przeprowadzenia takiej modyfikacji. Markowy, sportowy układ wydechowy potrafi kosztować kilka tysięcy złotych, co w przypadku starszego samochodu może oznaczać konieczność zainwestowania nawet 20-30 proc. wartości auta.

Wspomnijmy również o kwestii obowiązujących w Polsce przepisów. Decydując się na modyfikację układu wydechowego musisz się liczyć z tym, że możesz mieć problemy podczas kontroli drogowej – jeśli badanie wykaże przekroczenie dopuszczalnej normy hałasu, to policjant zatrzyma Ci dowód rejestracyjny i odzyskasz go dopiero po przywróceniu fabrycznego wydechu oraz ponownym przejściu badania technicznego. Nie warto więc przesadzać ze sportowym charakterem układu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.