Strefy czystego transportu są dobrze znane kierowcom, którzy regularnie podróżują do krajów Zachodniej Europy. Powoli wprowadza się je również w polskich miastach, a pionierem jest Kraków. Tutaj SCT zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Oto założenia tego rozwiązania.
Pierwszy etap wprowadzania strefy jest stosunkowo mało restrykcyjny, ponieważ do centrum dawnej stolicy Polski nie będą mogły wjeżdżać auta benzynowe niespełniające normy Euro 1 (czyli wyprodukowane przed 1992 rokiem) oraz te z silnikami diesla niespełniające normy Euro 2 (wyprodukowane przed 1996 rokiem).
1 lipca 2026 roku zakaz wjazdu do centrum obejmie auta benzynowe poniżej normy Euro 3 oraz wysokoprężne poniżej normy Euro 5.
Z kolei niedawni nabywcy (po 1 marca 2023 roku) samochód niespełniających norm emisji spalin mających obowiązywać od 1 lipca 2026 roku, nie będą mogli wjeżdżać nimi do centrum Krakowa już od 1 lipca 2024 roku.
Dodajmy, że samochody uprawnione do wjazdu do SCT muszą posiadać odpowiednią naklejkę na szybę, za której brak grozi 500 zł mandatu.