Objawy nieprawidłowo przeprowadzonego tuningu mechanicznego auta

Piotr Kowalczyk
18.12.2020

Tuning mechaniczny przeprowadza się w jednym celu: aby poprawić osiągi samochodu. Można to osiągnąć poprzez podniesienie mocy silnika, zmianę jego charakterystyki, zastosowanie sportowego wydechu i dziesiątki innych czynności. Trzeba sobie natomiast zdawać sprawę z tego, że nie każdy tuning się udaje – zwłaszcza, jeśli powierzyliśmy to domorosłemu mechanikowi. Jakie są objawy nieprawidłowo przeprowadzonego tuningu mechanicznego? Dowiedz się z naszego poradnika.

Pogorszenie właściwości jezdnych samochodu

Najczęściej świadczy to o tym, że mechanik „zapomniał” zmodyfikować elementy zawieszenie, które teraz nie są przystosowane do przenoszenia podwyższonej mocy jednostki na asfalt. W efekcie koła buksują przy każdym starcie, samochód źle się prowadzi, gorzej wchodzi w zakręty.

Mogło również dojść do odwrotnej sytuacji – mechanik zastosował nieodpowiednie amortyzatory i sprężyny, przez co zawieszenie jest zbyt twarde, a o komforcie jazdy można zwyczajnie zapomnieć.

Znaczny wzrost spalania

Oczywiście, że podnosząc moc jednostki napędowej trzeba się liczyć z delikatnym wzrostem zużycia paliwa, ale bez przesady. Jeśli po przeróbkach auto pali, jak smok, to gdzieś musiał zostać popełniony błąd. Być może wina leży w układzie wydechowym – jeśli zastosowano wydech o zbyt dużej średnicy, to na pewno zyskamy piękne brzmienie, natomiast portfel zacznie krwawić podczas płacenia za tankowanie.

Wyświetlanie błędów na desce rozdzielczej

Jest to częsty problem związany z niefachowo przeprowadzonym tuningiem mechanicznym samochodu. Przyczyn może być wiele: od złego podłączenia przewodów, przez usterki elektroniczne i elektryczne, złe ustawienie mieszanki paliwowej, aż po wycięcie katalizatora i sondy lambda – wówczas na desce pojawi się symbol „Check Engine”. Jeśli odbierasz samochód od tunera i od razu widzisz, że na desce zapala się kontrolka, której wcześniej nie było, to zażądaj poprawek.

Niska skuteczność hamowania

Normą wśród domorosłych tunerów jest skupianie się na podnoszeniu mocy jednostki napędowej, natomiast lekceważenie kwestii bezpieczeństwa. Trzeba koniecznie pamiętać, że im mocniejszy silnik, tym skuteczniejsze muszą być hamulce. Jeśli czujesz, że samochód teraz gorzej hamuje, to możesz mieć pewność, że czeka Cię inwestycja w nowe, większe „heble”.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.