Wielka szkoda, że kompaktowe minivany powoli przechodzą do historii. Kolejni producenci z nich rezygnują, co jest efektem nastania mody na SUV-y – samochody efektowniejsze, ale znacznie mniej funkcjonalne. Kompaktowy minivan to idealne auto dla rodziny: dostatecznie pojemny, praktyczny, a przy tym nadal spokojnie sprawdzający się w zatłoczonym mieście. Na szczęście wciąż mamy ogromny wybór takich samochodów na rynku wtórnym. Które propozycje są szczególnie godne polecenia?
Nie jest może wzorem praktyczności, nie grzeszy też bardzo pojemnym bagażnikiem, za to powinien zostać wzięty pod uwagę przez ojców rodzin, którym zależy na znakomitym prowadzeniu i poczuciu choćby odrobiny frajdy z jazdy. C-Max to zapewnia. W gruncie rzeczy jest to taki napompowany Focus, a więc nie ma co liczyć na przestronne wnętrze. Będzie to dobra opcja raczej dla rodziny 2+1 lub 2+2.
Klasyk wśród kompaktowych minivanów, produkowany od kilkudziesięciu lat, ale ostatnia generacja zbyt mocno upodobniła ten samochód do SUV-a. Pomimo tego Scenic nadal może być rozważany w kategorii samochodu rodzinnego. Ma pojemny bagażnik (większy niż w C-Maxie), bardzo przyjemne wnętrze i piękną bryłę. W środku znajdziemy mnóstwo schowków, jednak zwracamy uwagę na to, że w ostatniej generacji z tyłu mamy już kanapę zamiast osobnych foteli. To może poważnie utrudnić montaż trzech fotelików dziecięcych.
Nazwa „Picasso” na dobre znika z oferty Citroena, ponieważ wygasła umowa, na mocy której koncern mógł się nią posługiwać. Używane C4 Picasso jest jednak znakomitym autem dla rodziny i jednym z najlepszych kompaktowych minivanów w historii motoryzacji. Super praktyczne wnętrze, olbrzymi bagażnik (zwłaszcza w wersji Grand), trzy niezależne fotele w drugim rzędzie (i każdy z mocowaniem ISOFIX!), ogromne przeszklenia sprawiające, że wnętrze wydaje się znacznie większe – to główne atuty tego modelu. Statecznym kierowcom polecamy zwłaszcza wersję z bardzo udanym silnikiem 1.2 PureTech.
Jeśli mielibyśmy wskazać idealny rodzinny minivan, to prawdopodobnie Touran byłby takim naturalnym wyborem. Nie zachwyca stylistyką, jest trochę klockowaty i do bólu poprawny, ale w tej klasie samochodów nie chodzi o ekstrawagancję, a o praktyczność i solidność. Pod tym względem Touran zjada całą konkurencję. Duży i ustawny bagażnik, bardzo przemyślane wnętrze, ogromny wybór jednostek napędowych, przyjemne prowadzenie, niezawodność – jest to propozycja zdecydowanie warta rozważenia.